EPN-V2

GLSAM-E2-510 Course 2 Course description

Course name in Norwegian
Global utvikling med vekt på ressursutnyttelse og nye vestregioner
Study programme
Teacher Programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
  • har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
  • har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen, også i et urfolksperspektiv
  • har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
  • har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige teorier og metoder
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
  • har kunnskap om arbeidsliv og verdiskaping
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
  • kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig

Course requirements

  • Individuell skriftlig fagartikkel: Land og regionsstudie. Om lag 4000 ord.
  • Delta på ekskursjon til endags institusjon i Oslo-området.
  • Arbeidskrav i forbindelse med fellesuka om Kulturelt Mangfold.

Assessment

Individuell muntlig eksamen. Studentene har to timers forberedelsestid før eksamen. De kan benytte LK-06 og inntil 30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing til forberedelse. Eksamen vil være en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav i emne 2 og prøving i pensumrelaterte emner i emne 1 og 2. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Pensum i emne 2

Eriksen, T. og Sajjad,T., 2011: Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge. (kap. 1-7, 9-11 og 17, og Tillegg/Basisinfo). AdNotam Gyldendal. (150 s)

Feldberg, K., T. Linné-Eriksen (2013). Utvikling. En innføring i utviklingsstudier. (200 s)

Knutsen, Gunnar W., 2006: Lange linjer i historien . Gyldendal Akademiske forlag (110 s)

Marks, R., 2007: Den moderne verdens opprinnelse , Pax (200 s)

Geografi-kompendium (200 s)

Helle m.fl. (2013) Grunnbok i Norges historie. Fra vikingtid til våre dager. Universitetsforlaget

Solerød, Hans (2010) Mennesker og ressurser. Befolkningsutviklingen - utfordringer og muligheter (200 s)

Storhaug, Marit, 2009: Kap. 6 om Storyline i "Veiledning i tilpasset opplæring" , Fagbokforlaget (28 s)