Programplaner og emneplaner - Student
GLSAM-E1-510 Course 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsformer: Fra de første elvekulturene til det moderne samfunn. Norge og verden.
- Study programme
-
Teacher ProgrammeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeBachelor - Bilingual Specialist Teacher
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
- har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
- har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- har kjennskap til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
- kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
- IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
- Skriftlig arbeid fra studietur.
Assessment
Eksamen i emne 1 består av en skriftlig komponent og en muntlig komponent. Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas.
Individuell skriftlig oppgave som skal bygge på erfaringer fra praksis i høstsemesteret (omfang om lag 4000 ord). Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv. Oppgaven skal leveres i slutten av høstsemesteret.
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det gis individuell gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart. Emnet er underlagt tilsynssensur.
Pensum i emne 1
Harnæs, Hilde, 1996: "¿flittigere elv finnes ikke i Norge¿" , HiO-notat nr.11(60 s)
Knutsen, Gunnar W., 2006: Lange linjer i historien . Gyldendal Akademiske forlag (110 s)
Marks, R., 2007: Den moderne verdens opprinnelse , Pax (200 s)
Helle m.fl. (2013) Grunnbok i Norges historie. Fra vikingtid til våre dager. Universitetsforlaget
Kompendium «Industrisamfunnet» kjøpes i Akademika (100 s)
Storhaug, Marit, 2009: Kap. 6 om Storyline i "Veiledning i tilpasset opplæring" , Fagbokforlaget (28 s)