EPN-V2

GLSAM-E1-510 Course 1 Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsformer: Fra de første elvekulturene til det moderne samfunn. Norge og verden.
Study programme
Teacher Programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
  • har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
  • har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • har kjennskap til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
  • kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

Course requirements

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

Assessment

Emnet retter seg mot studenter ved bachelor i barnevern og bachelor i sosialt arbeid. En sentral målsetting for emnet er å styrke det flerkulturelle kunnskap- og erfaringsgrunnlaget hos studentene. Emnet har et todelt mål. Det ene målet er å tilby barnet et konkret tiltak ved at de møter en student (profesjonell) som skal være en positiv rollemodell i 10 måneder. Det andre målet er å styrke studentens profesjonelle kultursensitivitet i praktisk arbeid med barn. Studenten skal gjennom sitt mentorskap trene på å være en voksen rollemodell i en nær relasjon med ett barn, og gjennom dette øke sin kunnskap om barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn.