Programplaner og emneplaner - Student
GLMATMUN5-10 Mathematics, 5-10 Grade, Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, særlig tallforståelse og regning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner
- har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
- har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen og ungdomstrinn/videregående skole
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
- har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
-
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende tre hovedtemaer:
1. Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne
- Skapende og inspirerende miljøer inne og ute
2. Utforskning
- Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
3. Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier
-
Teaching and learning methods
Studiet er organisert med undervisning og studiegrupper. Arbeidet i studiegruppene er nært knyttet til undervisningen. I studiet vil de faglige og de didaktiske aspektene i sterk grad integreres. Studentene skal gjennomføre arbeidskrav i løpet av studiet, både individuelt og i grupper. Det kan dreie seg om arbeid med og refleksjoner rundt elevers arbeid med matematikk, gjennomføring av korte undervisningsopplegg/observasjoner, drøfting av ulike typer matematikkfaglige oppgaver med mer. Noen av arbeidskravene kan bli knyttet til arbeid i veiledet praksis.
-
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 4000-6000 ord per oppdrag. Ett av oppdragene kan alternativt ha muntlig framføring på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
- To skriftlige oppgaveinnleveringer knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang maks. 2000 ord per oppgave. Minst ett av disse skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i matematikkstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Matematikk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
-
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
- En individuell skriftlig oppgave i drama knyttet til sentrale begreper og teorier, omfang 1500 ord pluss minus 10 prosent
- En individuelt skriftlig oppgave i musikk knyttet til sentrale begreper og teorier, omfang 1000 ord pluss minus 10 prosent knyttet til sentrale begreper og teorier.
- Praktisk individuelt framlegg i musikk med utgangspunkt i ledelse, instruksjon og samspill
- Gruppeoppgave i forming som består av et praktisk oppdrag som danner grunnlag for et muntlig fremlegg på 10 minutter, etterfulgt av 10 minutter respons/diskusjon i klassen. Hver gruppe skal også levere inn et skriftlig notat, med foto/illustrasjoner, på minimum 500 ord +/- 10%. Notatet skal være knyttet opp mot pensum og/eller undervisning, og ta i bruk minimum 3 kilder fra pensum i forming.
- Presentasjoner i grupper for klassen (en dag) - pedagogisk dokumentasjon knyttet til praksiserfaringer og pedagogisk leders ansvar for arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen. Gruppene skal også være responsgrupper. Dette forutsetter at studentene deltar på hele fremleggsdagen.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Deltakelse i fremleggelsesdagen hvor arbeidskravet legges fram
- Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis I (RPPI)
- Deltakelse i praksisforberedelse
- Deltakelse i praksisoppsummering
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
-
Permitted exam materials and equipment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret og består av følgende deler:
Del 1, Praktisk kunstnerisk presentasjon:
- Praktisk kunstnerisk presentasjon i gruppe à 10 minutter, med fokus på musikalske uttrykksmåter.
- Praktisk kunstnerisk presentasjon i gruppe à 10 minutter, med fokus på formgivende uttrykksmåter.
- Praktisk kunstnerisk presentasjon i gruppe à 10 minutter, med fokus på dramatiske uttrykksmåter.
Del 2, praktisk pedagogisk eksamen:
- En praktisk pedagogisk eksamen i gruppe på 30 minutter (4-6 studenter i hver gruppe). Gruppen knytter ferdigheter og kunnskaper de har tilegnet seg i løpet av emnet, erfaringer fra praksisopplæringen og eksamen i del 1 til et selvvalgt tema for presentasjonen med relevans for barnehagen og fokus på kunstpedagogisk arbeid med barn. Tema skal godkjennes av lærerteamet.
Det gis en samlet karakter for del 1 og del 2.
Del 1: Det benyttes én intern og én ekstern sensor i de praktisk kunstneriske delene. Det gis en individuell, gradert karakter (A-F). Karakteren i del 1 teller 60 prosent av samlet karakter.
Del 2: Det benyttes tre interne sensorer på praktisk pedagogisk eksamen. Det gis en individuell karakter, gradert (A-F). Karakteren i del 2 teller 40 prosent av samlet karakter.
Begge eksamensdeler må gjennomføres for at samlet karakter skal kunne gis. De to eksamensdelene er selvstendige deler, slik at evt. ikke bestått på én av eksamensdelene resulterer i at kandidaten avlegger ny eksamen i denne delen.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe gjennomføres individuell eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
-
Grading scale
Del 1: Det gis en individuell, gradert karakter (A-F). Karakteren i del 1 teller 60 prosent av samlet karakter.
Del 2: Det gis en individuell karakter, gradert (A-F). Karakteren i del 2 teller 40 prosent av samlet karakter.
-
Examiners
Del 1: Det benyttes én intern og én ekstern sensor i de praktisk kunstneriske delene.
Del 2: Det benyttes tre interne sensorer på praktisk pedagogisk eksamen.