Programplaner og emneplaner - Student
GLMATMUN5-10 Mathematics, 5-10 Grade, Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Study programme
-
Teacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Gradert skala: A - F.
Learning outcomes
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-1 andre ledd og OsloMets Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.
Content
Tall, tallregning og tallteori:
- De fire regneartene, med spesiell vekt på multiplikasjon og divisjon.
- Multiplikativ tenkning.
- Bruk av regnelovene for tall.
- Undersøkelser i tallteori knyttet til f.eks. partall og oddetall, kvadrattall, primtall, delelighet.
Algebra og funksjonslære:
- Bruk av algebra i tallregning og tallteori.
- Likninger, inkludert andregradslikninger, og ulike løsningsmetoder.
- Likningssystemer.
- Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet.
- Lineære funksjoner.
- Andregradsfunksjoner.
Læringsteorier og teorier om matematikkompetanse.
Teaching and learning methods
- Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
- Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
- Fysiske fenomener og eksperimentell lek
- Barns kroppslige lek og bevegelsesutvikling
- Utemiljøer som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
- Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
- Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 4000-6000 ord per oppdrag. Ett av oppdragene kan alternativt ha muntlig framføring på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
- To skriftlige oppgaveinnleveringer knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang maks. 2000 ord per oppgave. Minst ett av disse skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i matematikkstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Matematikk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn og uten hjelpemidler. Omfang seks timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidlere tillatt
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.