Programplaner og emneplaner - Student
GLÆR3000 Teachers Work, with Ephasis on Equity and Diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerarbeid i fellesskolen-mangfold og elevforutsetninger
- Study programme
-
Teacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 1.-7. gradeTeachers' Work, with Emphasis on Equity and Diversity
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent av Fakultetsstyret 28.11.2013Endringer godkjent av leder av studieutvalget på fullmakt 24.02.2014Redaksjonelle endringer foretatt 10.12.2014Gjeldende fra våren 2015
Hensikten med studiet Lærerarbeid i fellesskolen - mangfold og elevforutsetninger er å styrke deltakernes pedagogiske kompetanse for å kunne hjelpe de elever som møter særlige utfordringer i grunnskolens klasserom. For mange elever gjelder dette gjennom en periode, for noen er det mer varig. Det gir læreren vedvarende utfordringer i å klare å tilrettelegge for aktiviteter og opplevelser i klasserommet som kan gi en likeverdig skolefaglig og sosial læring for alle elever. Studiet bidrar til at studentene utvikler både oversiktskunnskap og utdypende kompetanse for å analysere, forstå og håndtere utfordringene knyttet til elevmangfold.
Studiet vektlegger progresjon med tanke på hvordan elevmangfold i vanlige klasserom er tematisert i Pedagogikk og elevkunnskap fra grunnskolelærerutdanningene eller annen, likeverdig lærerutdanning. Gjennom felleskurset Lærerarbeid i fellesskolen - deltakelse, tilhørighet og læring for alle kan studentene videreføre og supplere sin handlingskompetanse på området. For å imøtekomme ulike interesseområder for utvidet kompetanse, er studiet organisert i et felleskurs og tre ulike fordypningskurs. Her velger deltakerne enten fagvansker og grunnleggende ferdigheter , samspill og oppvekstforhold eller språklig og kulturelt mangfold .
Studiet organiseres som heltidsstudium over ett semester. Hvis mulig omfatter studiet en studietur andre uke etter semesterstart som normalt vil gå til København.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Omtale av forventet læringsutbytte er knyttet til nøkkelordene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, men det er ikke vanlig at en ikke arbeider adskilt med denne tredelte kunnskapsprofilen i studiearbeid og undervisningstilbud. Etter fullført studium er forventet læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag og utfordringer med å skape inkluderende klasserom og om aktuell forskning innen området
- har omfattende kunnskap innen det valgte fordypningsområdet om utfordringer og typer av tiltak for forsterket opplæring for den enkelte elev som del av klassen og om forskning som belyser typiske utfordringer på området
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser god kunnskap om hvordan skolen som organisasjon kan støtte arbeid på dette området
Ferdigheter
Studenten
- kan samarbeide greit med foresatte og faglige instanser, identifisere behov hos elevene og iverksette aktuelle tiltak for elever med behov for ekstra oppfølging, med vekt på det valgte fordypningsområdet
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
- kan variere aktiviteter og oppgaver for elever med stort mangfold i bakgrunn og oppvekst, for å bidra til elevenes opplevelser, motivasjon og mestring
- kan vurdere elevers læring og utvikling innenfor viktige målområder for skolen, gi konstruktive tilbakemeldinger og bidra til at elevene utvikler utholdenhet og tiltro til egne muligheter
Generell kompetanse
Studenten
- dokumenterer gode forutsetninger for å bidra til elevenes utvikling av demokratiforståelse og støtte utvikling av en demokratisk klasseoffentlighet og elevkultur
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- kan finne, vurdere og bruke relevant forskning når det gjelder lærerarbeid med barn og unge med særlige behov
- dokumenterer faglig interesse og oppmerksomhet for endrings- og utviklingsoppgaver og kan bidra til flerfaglig, kollegialt samarbeid om videreutvikling av god praksis
Content
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 18. desember 2014 og etablert av fakultetsstyret 22. januar 2015. Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Redaksjonell endring foretatt 14. januar 2016 og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019. Revisjon godkjent i utdanningsutvalget 13 november 2023. Gjeldende fra høstsemesteret 2024.
Emnet Tolking i komplekse møter gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Emnet omhandler tolking i møter med flere deltakere og ulike språklige registre.
Teaching and learning methods
Studiet er utformet for å støtte studentenes utvikling av et bredt yrkesrepertoar for å arbeide godt med inkludering og forsterket opplæring i grunnskolen. Det vil derfor bli vektlagt variasjon i organiserings- og arbeidsformer, som individuelt studiearbeid, gruppe- og kollokviearbeid, fagadministrativ bruk av LMS, seminardeltakelse, presentasjoner og vurderingsarbeid.
Det vektlegges utvikling av undervisningsrommet som virksomhet, der studentene er medansvarlige. Gjennom studiet utnyttes arbeidsformer som drar nytte av studentgruppa som læringsfellesskap. En dialogisk dimensjon i undervisninga er gjennomgående som både tema og arbeidsform. Deler av undervisningen blir organisert som seminar med aktiv studentdeltakelse, der studentene presenterer og drøfter sentrale faglige begreper og perspektiver for hverandre. Videre drøfter de mulig håndtering av caser fra klasserommet i lys av slike begreper og perspektiver og analyserer dialogiske kvaliteter i egen faglig kommunikasjon. Studiefagsevaluering gjennomføres av studenter og lærere i fellesskap.
Deler av studieopplegget omfatter arbeidskrav og krav til deltakelse. De er nærmere beskrevet under punktet Vurdering.
Fagoppgaven er sentral som arbeidsform for å bearbeide og integrere forståelse fra felleskurs og fordypningskurs gjennom å undersøke relevante utfordringer innen lærerarbeid for barn og unge med spesielle utfordringer i å håndtere klasserommets krav.
Praksisrelaterte oppgaver
Studenten gjennomfører et arbeid i skolen (ved eget arbeidssted for yrkesaktive studenter) som skiller seg fra ordinære arbeidsoppgaver, som eksempelvis observasjon og intervju eller gjennomføring av tiltak som del av et utviklingsarbeid. Praksisrelaterte oppgaver dokumenteres gjennom en plan som skal godkjennes av faglærer før gjennomføring, en kort rapport om praksis som presenteres på et praksisseminar ved studiet og om mulig for kollegaene ved praksisstedet. Studenten er selv ansvarlig for å gjøre avtale med en skole for gjennomføring av de praksisrelaterte oppgavene.
Praksis som læringsarena knyttes til høgskolen som læringsarena gjennom arbeidskrav som støtter at deltakerne bruker innsikt fra studiet til å analysere og forstå praktisk lærerarbeid med mangfoldet av elever i et vanlig klasserom, og bruker erfaringer fra dette klasserommet i videre studiearbeid.
Studieårstema i grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår er skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser. Dette temaet gjenspeiles innen hvert av de tre fordypningsområdene.
Internasjonalisering
Det faglige opplegget omfatter internasjonale perspektiv og sammenlikninger på utvikling av inkludering og arbeid med pedagogisk differensiering og forsterket opplæring. Hvis mulig inkluderer studiet en studietur i andre uke etter semesterstart. Deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk. For studenter som ikke har mulighet for å delta på turen vil tilsvarende faglig innhold bli tilbudt ved HiOA. Utgifter til turen dekkes av studenten.
Course requirements
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Felleskurs: Oppstartsuka er obligatorisk.
Fordypningskurs: Oppstartsuka er obligatorisk.
Obligatorisk veiledning knyttet til arbeid med individuell fagoppgave:
- Veiledning på begrunnet utkast til problemstilling.
- Tekstbasert veiledning ut fra tema i fordypningskurs.
- Tekstbasert veiledning ut fra tema i felleskurs.
Praksisaktiviteter, inklusive deltakelse på praksisseminar.
Godkjente faglige aktiviteter med krav om deltakelse er betingelse for å gå opp til avsluttende vurdering.
Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse på disse faglige aktivitetene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert, gyldig årsak ikke får deltatt på faglig aktiviteter med krav om deltakelse, avtaler i hvert enkelt tilfelle alternativ dokumentasjon med kursansvarlige.
Arbeidskrav
Arbeidskravene skal i all hovedsak støtte studiearbeid med fagoppgaven. Tekstutkastene til arbeidskrav 2, 3 og 4 skal kunne inngå som grunnlag for tekst i fagoppgaven. Arbeidskravene skal derved bidra til studentenes læring når det gjelder å forstå hvordan arbeid for et inkluderende klasserom må konkretiseres i arbeid for barn med utfordringer på bestemte områder som likeverdige deltakere i dette klasserommet.
Arbeidskrav 1 «Faglig tekst - problemstilling»
Faglig tekst som begrunnet foreslår problemområde og problemstilling for fagoppgaven. Videre skal teksten begrunne hvordan studenten vil gjennomføre praksis. Omfang om lag 500 ord. Gjennomføres i oppstart av studiet.
Arbeidskrav 2 «Fagnotat - fordypningskurs»
Fagnotat som redegjør for sentrale prinsipper i arbeid med barn og unge som møter de utfordringer som tas opp i det valgte fordypningskurset, og drøfter hvordan disse prinsippene kan komme til uttrykk i arbeid for å støtte disse barnas mestring, læring og danning. Utformet i løpende tekst som grunnlag for tekstbasert veiledning, omfang om lag 1500 ord. Gjennomføres i første halvdel av studiet.
Arbeidskrav 3 «Fagnotat - felleskurs»
Fagnotat som redegjør for sentrale prinsipper og begreper i arbeid for et inkluderende klasserom, og drøfter hvordan disse kan utgjøre en ressurs for å skape et klasserom som støtter mestring, læring og danning for barn og unge med de utfordringer som tas opp i det valgte fordypningskurset. Utformet i løpende tekst som grunnlag for tekstbasert veiledning, omfang om lag 1500 ord. Gjennomføres i siste halvdel av studiet.
Arbeidskrav 4 «Praksisaktiviteter og fagnotat - praksis»
Praksisaktiviteter, knyttet til fordypningskurset.
- Begrunnet plan for gjennomføring av praksisaktiviteter, godkjennes av faglærer før gjennomføring, vedlegges fagnotatet.
- Fagnotat som ut fra informasjonsinnhenting på praksisstedet drøfter muligheter og utfordringer i praktisk lærerarbeid med barn og unge på praksisstedet. Omfang om lag 1500 ord.
- Intervju med en lærer ved skolen eller andre former for informasjonsinnhenting. Dokumenteres gjennom transkripsjon som vedlegges fagnotatet.
- Godkjent deltakelse på praksisseminar, med framlegg av sentrale erfaringer fra egen praksis og hva de kan bety i eget arbeid med fagoppgaven.
- Erfaringene skal også så langt mulig legges fram ved praksisstedet.
Det er en intensjon at praksisaktivitetene gir erfaringer og materiale som kan utnyttes eksemplifiserende i fagoppgaven.
Arbeidskrav 5 «Studiefagsevaluering og liste over selvvalgt litteratur»
- Deltakelse i fagintern studiefagsevaluering på nett.
- Innlevering av liste over selvvalgt pensum, inkludert begrunnelse for valg av den enkelte kilde.
Nærmere vurderingskriterier for det enkelte arbeidskrav er tilgjengelige ved semesterstart.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med kursansvarlig lærer.
Arbeidskrav vurderes til Godkjent eller Ikke godkjent . Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen Ikke godkjent , har anledning til minst én og maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Assessment
Avsluttende vurdering består av en individuell fagoppgave med påfølgende muntlig eksamen. Fagoppgaven skal ha et omfang på om lag 6000 ord, og den vurderes av to interne sensorer. Påfølgende muntlig eksamen er individuell og har et omfang på 30 minutter.
I fagoppgaven utnytter kandidaten kunnskapsstoff fra pensum i felleskurs og fordypningskurs med om lag lik vekting, supplert med selvvalgt pensum for å belyse og drøfte en selvvalgt problemstilling. Tema for muntlig eksamen er kunnskapsstoff fra fagoppgaven og fra hele pensum i felleskurs og fordypningskurs.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Kandidaten har mulighet til å omarbeide tidligere innlevert fagoppgave ved ny/utsatt eksamen.
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
(tabell for vurderingskriterier mangler)
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Avsluttende vurdering uttrykkes i én samlet karakter ut fra karakterskalaen A-F.
Examiners
Emnet består av tre deler:
- Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier.
- Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv.
- Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.
I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.
Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .
Admission requirements
BIB1110, BIB1300