EPN-V2

G5SAM3402 Course 4 Course description

Course name in Norwegian
Nyere norsk historie, geografi og det norske samfunn i dag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
    • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
    • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
    • har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
    • har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
    • kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
    • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
    • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
    • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
    • kan kritisk analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
  • Teaching and learning methods

    Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.

    Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.

    Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring om og kompetanseutvikling i både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.

    Undervisningen bygger på, og henter inspirasjon fra nyere faglig og fagdidaktisk forskning. Studenten vil få innsikt i, og opplæring i samfunnsvitenskapelige og historiefaglige arbeidsmåter.

  • Course requirements

    • Gruppeoppgave, muntlig presentasjon knyttet til det norske samfunn (geografi, politikk, moderne historie).
    • Fagartikkel fra perioden i nyere norsk historie. Selvvalgt problemstilling. Om lag 2500 ord.
    • Forberedelse og deltakelse på eksamensseminar.

  • Assessment

    Muntlig individuell eksamen. Eksamen vil være en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav i nyere norsk historie i emne 4 og prøving i pensumrelaterte emner i emne 3 og 4. Nærmere beskrivelse av rammene for muntlig eksamen vil foreligge ved semesterstart.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    En intern og en ekstern sensor.