EPN-V2

G5SAM3401 Course 3 Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftig utvikling, demokrati og menneskerettigheter
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Required preliminary courses

Det forutsettes at studenten har bestått eksamen i emnet VCOAK6000 Coaching og kommunikasjon (10 studiepoeng), VMS6000 Motiverende intervju, trinn 1 (10 studiepoeng) eller annet tilsvarende emne fra universitet eller høgskole på minimum 10 studiepoeng.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • teoretisk og praktisk kunnskap om individers lærings- og utviklingsprosesser,
  • strategier som fremmer samarbeid med og myndiggjøring av coacher/klienter, og
  • forståelse for etiske utfordringer i coaching.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende coachingens spesifikke struktur og ferdigheter på en målrettet og mestringsfremmende måte,
  • har kompetanse til å skape et godt lærings- og utviklingsmiljø, og
  • lokke frem coachens styrker og ressurser for mestring av sine livstema.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har god kommunikativ kompetanse i ressursorientert tilnærming,
  • kan vurdere effekter av ressursorienterte versus problemorienterte arbeidsformer, og
  • kan foreta etisk og faglig fundert skjønn av praksisutøvelse.

Teaching and learning methods

Hovedvekten vil bli lagt på systematikk, virkemidler og ferdighetstrening. Studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser, og følge den enkeltes forutsetninger og tempo.

Emnet er et deltidsstudium med undervisning på ettermiddags- og kveldstid over 8-10 dager. Undervisningen består av forelesninger, øvelser individuelt eller i gruppe, refleksjonsoppgaver og andre treningsaktiviteter. I tillegg kommer 30 timer arbeid i studiegrupper der studentene skal trene på virkemidler og systematikk med hverandre, og med eksterne coacher.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det er krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere ett ekstra arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller avlegge eksamen.
  • Arbeidskrav 2: Studentene skal i tillegg til deltakelse på samlingene gjennomføre 30 timer trening på coachingssamtaler. På bakgrunn av erfaringer fra disse samtalene skal studentene levere refleksjonsnotat, eventuelt video- eller lydopptak. Samtlige av arbeidskravene, inkludert krav om tilstedeværelse, må være oppfylt for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Eksamen består av å gjennomføre en coaching- eller veiledningssamtale. Det kan bli stilt spørsmål fra pensum.

Grading scale

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Examiners

Gradert skala A-F.