EPN-V2

G5RLE2100 Religion and Ethics, 5-10 Grade, Module 1 Course description

Course name in Norwegian
RLE Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende kultur- og religionsforståelse
  • religionshistorie og religionsvitenskapelig tenkemåte
  • grunnskolefagets historie i hovedtrekk; begrunnelse, innhold og formål
  • religions- og livssynsmangfoldet i grunnskolen
  • jødedom, kristendom og islam: grunnleggende trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk
  • jødedom, kristendom og islam: innhold og betydning av religiøse seremonier og høytider, kunnskap om hellige rom
  • jødedom, kristendom og islam: ulike forståelser av gud/det guddommelige og ulike forståelser av forholdet mellom tradisjonene
  • jødedom, kristendom og islam: hellige teksters hovedinnhold, historiske bakgrunn og sentrale fortellinger
  • kristendommens historie fram til og med reformasjonen
  • sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en inkluderende undervisning som gir rom for ulike perspektiver på religion og livssyn
  • planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
  • samtale med unge om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
  • bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
  • samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elevar med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
  • kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • bruke internett og digitale læremidler på ein kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen

Course requirements

  • Minst 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen.
  • Deltakelse i to fagdidaktiske verksteder: fortellingsverksted og digitale læremidler i RLE-undervisningen.
  • Individuell veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven.
  • Deltakelse på ekskursjon til Den norske kirke, synagoge og moské. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonen er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.

Assessment

Eksamen består av en individuell, faglig fordypningsoppgave. Omfang: ca. 5000 ord. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Temaet skal være knyttet til et av de faglige områdene på emne 1. Oppgaven skal også inneholde et fagdidaktisk perspektiv. Det er et arbeidskrav å motta individuell veiledning. Oppgaven bedømmes av en intern og en ekstern sensor.

Karakterskala

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Dersom en student har fått karakteren F på fordypningsoppgaven, skal det ved ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven. Dersom en student ikke leverer på grunn av sykdom (sykmelding kreves), skal oppgaven ferdigstilles til ny/utsatt eksamen. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må ny oppgave leveres.

Pensum RLE 1 ¿ Emne 1

(ca. 1220 sider)

Med forbehold om endringer

Denne listen omfatter pensum og pensumbøkene i RLE. Der det står enten ¿ eller kan du velge mellom likeverdige alternativer. Litteratur merket med F ligger i tekstarkiv på Fronter.

Rammedokumenter som forutsettes kjent

Generell del av Kunnskapsløftet (LK06).

Læreplan 2008 i Religion, Livssyn og Etikk. F

Fellespensum for emne 1 og 2

Sødal, Helje Kringlebotn (red.) 2009: Religions- og livssynsdidaktikk . Bergen: Høyskoleforlaget. Kapittel 1-3 og 5-8. Omfang ca. 122 sider

Grunnleggende kultur- og religionsforståelse (ca. 266 sider)

Gilhus, Ingvild Sælid og Lisbeth Mikaelsson, 2007: Hva er religion , Oslo: Universitetsforlaget. Omfang ca. 130 sider.

Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 3 og 10. Omfang ca. 136 sider

Fagdidaktikk (ca. 40 sider)

Børresen, Beate 1997: Høytider og høytidsfeiring . Oslo: Tano Aschehoug: s. 9-25. Omfang ca. 15 sider.

Winje, Geir, 2014: «Grunnleggende ferdigheter i religion, livssyn og etikk (RLE)» i Skovholt,

Karianne (red.), 2014: Innføring i grunnleggende ferdigheter, Cappelen Damm.

Berg, Mari Ann, 2009: Å kunne regne i religion, livssyn og etikk i Traavik m.fl. 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag . Oslo: Universitetsforlaget. Omfang 14 sider. F

Kristendom (ca. 520 sider)

Kvalvaag, Robert, 2003: Fra Moses til Marley . Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 3, 6, 7 og 9. Omfang ca. 101 sider. Kapittel 3, 6 og 7 dekker også pensum i jødedom.

Sødal, Helje K. (red.), 2004: Kristendommen 1. Bibelen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15. Omfang ca. 135 sider

Rasmussen, Tarald og Einar Thomassen, 2002: Kristendommen. En historisk innføring , 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5 (s. 117-137), kap. 6 (s. 149-167), kap. 8 (s. 193-219), kap. 11 og kap. 12 (s. 263-306). Omfang ca. 120 sider

Moxnes, Halvor, 2006: Hva er kristendom, Oslo: Universitetsforlaget. Omfang ca. 140 sider

Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg fra kapittel 7. Omfang ca. 25 sider

Jødedom og islam (ca. 180 sider)

Enten:

Eidhamar, Levi Geir (red.) 2004: Religioner og livssyn . Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapitlene om jødedom og islam. Omfang ca. 100 sider.

Eller:

Neegaard, Gunnar (red.) 2006: Logos og Dharma. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene om jødedom (minus sidene 52-58, 60-61, 85-86 og 99-100) og islam. Omfang ca. 93 sider.

Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen, 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg fra kap. 6 og 8. Omfang ca. 80 sider

Kildetekster (ca. 160 s.)

Tanak/ Det gamle testamente (ca. 55 sider)

1. Mosebok (alle kapitler minus kap. 5-10, kap. 19-20, kap. 23-36); 2. Mosebok, kap. 1¿20; Jesaja kap. 52,13 ¿ 53,12

Det nye testamente (ca. 54 sider)

Matteusevangeliet, kap. 1, 2, 5, 6 og 7, Hele Lukasevangeliet Johannes Åpenbaring, kap. 21

Kristne bekjennelsesskrifter (ca. 1 side) Den apostoliske trosbekjennelsen. F

Koranen (ca. 20 sider) Et utvalg tekster. F

Tekster fra De rettvises hager og fra Rumi (ca. 5 sider) F