EPN-V2

G5PRAK4 Practical Training, 4th Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis grunnskole 5-10 trinn 4. år
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Se fagplanen.

  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført praksisopplæring i tredje og fjerde studieår har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om kvalitetssystem som verktøy for læring og skoleutvikling
    • har kunnskap om lærerens rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
    • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • har kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon

    Ferdighet

    Studenten

    • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevgrupper av ulik størrelse
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i fagene
    • kan planlegge undervisning med utgangspunkt i planer for ulike perioder
    • kan planlegge og vurdere foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
    • kan delta i lokalt læreplanarbeid
    • kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre aktører i skolen
    • kan med basis i teori og forskning identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
    • kan med basis i teori vurdere og bidra til utvikling av skolens læringsmiljø

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere skolen i forhold til samfunnsmandatet
    • har utviklet kommunikasjons- og relasjonskompetanse
    • har utviklet læreridentitet basert på profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
    • har kritisk distanse til egen yrkesutøvelse
    • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt yrke og framtidig arbeidsplass gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • Content

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk prosjekt. Studenten forankrer prosjektet i studieretningens kompetanseområder som for eksempel undervisning, formidling, skapende produksjon og kuratering. Det arbeides med idéutvikling, innovasjon, kritisk analyse og refleksjon. Produksjon, presentasjon, dokumentasjon og kommunikasjon inngår i det praktiske arbeidet. Prosjektet kan utføres i samarbeid med eksterne aktører. Flere studenter kan samarbeide om et prosjekt. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst.

  • Assessment

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om utvikling av prosjektarbeid i en forskningskontekst
    • har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser
    • kan gjennomføre prosjektarbeid på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon
    • har bred kunnskap innenfor studieretningens kompetanseområder og spesialisert innsikt i et definert område

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
    • kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
    • kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
    • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • Permitted exam materials and equipment

    Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis veiledning i studiet. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene kan selv velge å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt eller i gruppe.

  • Grading scale

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • en plan for presentasjon eller visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser lagt frem muntlig under et seminar med medstudenter og underviser. Kan utføres i gruppe (maks 4 studenter).
  • Examiners

    Prosjektpresentasjon (individuell eller i gruppe på maks fire studenter): utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.

    Eksamensresultatet kan ikke påklages.