Programplaner og emneplaner - Student
G5NAT2200 Natural Sciences, 5-10 Grade, Module 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Study programme
-
Teacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Denne fagplanen i Naturfag bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn. Naturfag henter sine kunnskaper fra biologi, fysikk, kjemi, geofag, teknologi og naturfagdidaktikk. Faget i lærerutdanningen tar sikte på å utdanne lærere som skal kunne undervise naturfag som et helhetlig fag, tilpasset alle elever på 5. - 10. trinn.
Naturfag er både et teoretisk og et praktisk fag, og gjennom studiet skal studenten skaffe seg erfaring med varierte arbeidsformer. En grunnskolelærer skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og oppfatning av sammenhenger, og studenten skal derfor også gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om elevers naturfagforståelse.
Learning outcomes
Emneplan godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Etablert av dekanen på fullmakt fra fakultetsstryet 10. juni 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 4. februar og 9. september 2016 og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Tolking fra skrift til tale gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Det er en tolkemetode som benyttes mye i offentlig sektor, for eksempel under gjennomlesning av rapporter, forkynnelse av vedtak og tolking av informasjonsskriv. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester. Studiet består av teoriundervisning og praktiske øvelser. De praktiske øvelsene er språkspesifikke.
Content
Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Testing av lesehastighet i forbindelse med studiestart
- Lesetreningsoppgaver tilpasset den enkelte students leseferdighetsnivå, minimum ti sider i uken spesifisert i undervisningsplanen, herunder føring av logg
- Retest av lesehastighet med samme type test som ved studiestart
- Et faglig refleksjonsnotat om egen lesetrening og utvikling, ca. 1000 ord. Leselogg legges ved og teller ikke i antall ord
Tolking fra skriftlig tekst til tale forutsetter svært gode lese- og tekstanalytiske ferdigheter. Arbeidskravene er derfor i stor grad knyttet til utvikling av leseferdigheter og utprøving av forskjellige lesestrategier knyttet til ulike mål ved lesing. Hvor mye studenten må trene på lesing, vil avhenge av hvilket nivå studenten er på. Formålet med arbeidskravene er å finne den enkeltes lesenivå og utvikle egen lese- og tekstanalytiske kompetanse.
Deltakelse i læringsaktiviteter:
- 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter spesifisert i emnets undervisningsplan.
Course requirements
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne II kan avlegges:
I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 1":
- Individuell forsøksrapport (ca. 1500 ord).
- Grupperapport fra praksis inkludert individuell del (ca. 2000 ord).
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":
- Individuell artsprøve (20 minutter).
- Test av sentrale begreper (to timer).
- Individuell skriftlig feltkursrapport (ca. 1500 ord).
I hovedemnet "Teknologi i skolen 1":
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. Omfang 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord).
I hovedemnet "Det miljøbevisste menneske 1":
- Utvikle en argumenterende tekst (ca. 1500 ord).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskap om feltarbeid på egenhånd og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved manglende deltakelse er det kompensatoriske arbeidskrav.
I hovedtemaene «Teknologi i skolen I» og «Naturfagdidaktikk 2»:
- Deltakelse på presentasjonsdag i teknologi i skolen.
- Deltakelse på presentasjonsdag for arbeidskravet «Over-tid-prosjektet».
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":
- Feltkurs med for- og etterarbeid (inntil tre dager).
- Deltakelse på artsprøve.
Assessment
Eksamen i Emne II består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider blant arbeidskravene og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for mappen gis ved oppstart av studiet. Mappen vurderes av to interne sensorer.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått individuell skriftlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Det vilbli organisert ny/utsatt innlevering av den digitale mappen. Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet mappe leveres til ny eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.
Pensum emne 2
Totalt antall sider: Ca. 900.
Dahlin, L. K., Svorkmo, A. -G. & Voll, L. O. (2013). Teknologi og design i skolen . Oslo: Cappelen Akademisk. Kapittel 1 - 4 (ca. 60 s.)
Erlien, W. & Mork, S. M. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag, Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)
Kamperud, K. A., Nordholm, L. & Nygaard, N. E. (2004). Teknologi og design. Mangfoldig mekanikk - om mekanikk og mekaniske innretninger. Trondheim: Teknologi i skolen. Renate. (20 s.)
Hansen, P.J.K. (1999). «La oss snakke om været!» Værbok for lærere i grunnskolen. HiO-naotat 1999 nr.17. (24 sider: kap. 4, 5, 6, 7, 9. Ikke spesialbokser. Ny utgave ventet i 2015.)
Henriksen, T., Henriksen, E. K., & Svendby, T. (2005). Deilig er den himmel blå. Hentet fra: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys/FYS1010/v07/undervisningsmateriale/Hefte1.pdf (45 s.)
Henriksen, T. & Kanestrøm, I. (2012). Klima, drivhuseffekt, energi. Hentet fra:http://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/grupper/biofysikk/Klima-2012-01-versjon.pdf (80 s.)
NB! Pensum i biologi avtales ved studiestart.
Kompendier
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Digitalt kompendium i «Jorda, planeten som ble levende» (150 s.)
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i naturfagdidaktikk 2 (200 s.)
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i miljø (50 s.)
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
Admission requirements
Se programplanen.