EPN-V2

G5MUS2200 Music, 5-10 Grade, Module 2 Course description

Course name in Norwegian
MUS Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Music, Grades 5-10
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de særpregede lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til kunstnerisk, estetisk og musikalsk virksomhet
  • har kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns musikalitet, uttrykksformer, kreativitet og identitet
  • har kunnskap om grunnleggende musikkteori og ulike former for musikkanalyse
  • har kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring på 1. ¿ 7. trinn
  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk og meningsfullt på eget hovedinstrument og akkompagnere sang på piano, gitar eller annet akkordinstrument
  • kan leke og danse til og med musikk, og mestre et representativt utvalg av tradisjonelle og moderne musikkleker og danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisning på 1. ¿ 7. trinn
  • kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med kollegaer og med elever på 1. ¿ 7. trinn
  • kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer
  • kan vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, for eksempel dans/bevegelse og drama
  • kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument og stemme og kunne lede improvisasjons- og komposisjonsprosesser for elever på 1. ¿ 7. trinn
  • kan bruke analoge og digitale musikkinstrumenter og tekniske og elektroniske hjelpemidler med tanke på musikalsk skaping, formidlingsvirksomhet og musikkopplæring
  • kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell for skolefaget musikk for 1. ¿ 7. trinn
  • kan legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elever med spesielle evner eller vansker
  • kan gjennomføre tilpasset opplæring for elever med ulik bakgrunn, ulike forutsetninger og interesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
  • kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverket for 1. ¿ 7. trinn
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

  • Innlevering og gjennomføring av to arrangerings- og komposisjonsoppgaver, der bl.a. bruk av digital kompetanse inngår.
  • Prøve i musikkhistoriske emner inkl. lytteeksempler. Varighet: 3 timer.
  • Individuell fagoppgave i fagdidaktikk/metodikk. Omfang: 1800-2500 ord.
  • Forberedelse og gjennomføring av to praktisk-metodiske instruksjonsoppgaver, hvorav én med utgangspunkt i den metodiske ferdighetsmappen. Varighet: Inntil 10 minutter.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til ¿godkjent¿ eller ¿ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿ikke godkjent¿, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 % tilstedeværelse) i følgende emner:

  • Spill på hoved- og akkompagnementsinstrument
  • Metodiske emner (minimum 80 % tilstedeværelse i hvert av emnene)
  • Hørelære og arrangering (dersom ikke annet er avtalt)

Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.

Assessment

Eksamen i emne 2 (15 studiepoeng)

Eksamenen er praktisk-metodisk og består av to komponenter. Begge komponenter må gjennomføres for at vurdering skal kunne gis. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.

  • Praktisk eksamen i form av metodisk instruksjon av medstudenter. Oppgaven kan innbefatte instruksjon av sang, samspill og bevegelse og gis normalt 48 timer på forhånd. Studenten har 15 minutter til disposisjon.
  • Individuell eksamen i spill på hoved- og akkompagnementsinstrument. På eksamen leverer studenten en repertoarliste på 5-7 stykker/sanger på hvert instrument. Studenten skal prøves i to stykker på hvert instrument, hvorav ett stykke på hvert instrument er selvvalgt. Varighet: 10-12 minutter.

Nærmere detaljer vil bli gitt ved semesterstart. Det benyttes intern og ekstern sensor. Det gis én gradert karakter A-F for eksamen i emne 2. Denne slås sammen med karakteren fra emne 1.

Pensum i emne 2

(1287 sider)

Musikkorientering (453 s.)

Espeland, Magne (2001) Lyttemetodikk studiebok , s.15-45, 87-99, 109-123. Bergen: Fagbokforlaget. 59 s.

Nesheim, Elef (2004) Musikkhistorie , s.10-363. Norsk musikkforlag. 354 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 87-106, 181-198. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 40 s.

Metodikk (326 s.)

Glad, Åse Løvseth (2012) Dans på timeplanen . Tell forlag. Div. utdrag, ca. 100 s.

Hauge, Torunn bakken og Catharina Christophersen: Rytmisk musikkpedagogikk i grunnskolen , s. 3-86, s. 167-181. Bergen: Fagbokforlaget. 99 s.

Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 1. Sang, lek og rytmikk for barn 6-13 år . Oslo: Norsk Noteservice. 30 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 216-231, 282-300. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 35 s.

Lyttestoff. 50 s.

Fagdidaktikk (210 s.)

Bergman, Åsa (2003) "Från Pippi till punk". I: Eva Ahlstedt (red.) Gränser, Humanistdagboken 2003, no. 16, s. 41-46. Göteborg: Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet.

Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk . Revidert utgave, s. 59-69,140-147, 164-173. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 29 s.

Johansen, Geir (2003) ¿Musikkfag, lærer og læreplan¿. I: Johansen, Geir, Kalsnes, Signe og Varkøy, Øivind (red.) Musikkpedagogiske utfordringer, s. 11-121. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 11 s.

Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.

Mouritsen, Flemming (2002) "Child culture ¿ play culture". I: Mouritsen, Flemming og Qvortrup, Jens (eds.) Childhood and Children's Culture, p. 14-42. Odense: University Press of Southern Denmark. 29 s.

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (2011) Kunst- og kulturopplæring i Norge 2010/2011. Sammendrag på norsk av kartleggingen ¿Arts and cultural education in Norway¿. Bodø: Universitetet i Nordland. 18 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 39-53.Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 15 s.

Strobelt, Michael (2009) ¿Lek og dannelse ¿ en idéhistorisk skisse. I: Isaksen, Bjarne (red.) Musikk med leik - leik med musikk, s. 23-43. Oslo: Universitetsforlaget. 21 s.

Varkøy, Øivind (2000) Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie, s. 11-34, 47-52, 87-96, 143-155. Oslo: Gyldendal akademisk. 52 s.

Varkøy, Øivind (2003) Musikk ¿ strategi og lykke , s. 9-30.Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 22 s.

Hørelære, arrangering, komponering og digital kompetanse (148 s.)

Ophus, Tone (2011): Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 108-135, 169-176, 221-224. Oslo: Norsk Musikkforlag. 40 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 264-281. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 18 s.

Noter og kompendium med stoff om ulike arrangeringsmåter og ¿teknikker. 100 s.

Sangbøker og noter (Ca. 150 s. til ulike formål pr. semester)

Studenten velger minst én av følgende:

Gravlie, Tom (1997) Sang for alle . Oslo: Gyldendal. (483 s.)

Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikkforlag. (793 s.)

Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . (576 s.)

Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. (319 s.)

Noter fra ulike kilder (bl.a. internett) med sanger og stykker.