EPN-V2

G5MOH3100 Health and Nutrition 1, Autumn Term Course description

Course name in Norwegian
Mat og helse 1, høst
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

1. Obligatorisk deltakelse i praksis

Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisplassen, dette;reguleres av praksisreglementet.

2. Obligatorisk deltakelse i seminarer

Det er krav til 80 % tilstedeværelse i;seminarer;i tilknytning til praksisstudium. Ved fravær utover 20 %, og;som ikke overstiger 40 % gis et;arbeidskrav som må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 %;medfører tap av eksamensrett.;;

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

3. og 4. To skriftlige arbeidskrav

To skriftlige arbeidskrav i form av en læringskontrakt og ett refleksjonsnotat.;Dersom et eller begge;arbeidskrav;ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere omarbeidet;versjon en gang, innen angitt frist.;;

5. Praksis

;Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen.;

Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Required preliminary courses

Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen.

En individuell skriftlig praksisoppgave på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Kandidater som stryker to ganger må skrive en ny praksisoppgave.

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges. 

Content

De fire faglige hovedemnene omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. I tråd med de nasjonale retningslinjer for utdanningen legges det særlig vekt på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Praktisk arbeid vil bli vektlagt og vil bli sett i lys av aktuell teori.

Mat og livsstil

  • Norsk ernæringspolitikk og ernæringskunnskap.
  • Nasjonale kostanbefalinger og helsefremmende livsstil.
  • Mattrygghet og matvarehygiene.
  • Matallergi og matintoleranse.
  • Ferdigheter, praktiske metoder og ferdigheter og bruk av redskaper.
  • Vurdering og praktisering av ulike oppskrifter.
  • Måltidets helhetlige presentasjon.

Mat og forbruk

  • Varemerking, produksjon og valg av råvarer.
  • Begrepet trygg mat.
  • Produktinformasjon og reklame.
  • Miljøbevissthet og bærekraftig utvikling.
  • Viktige lover og forskrifter som gjelder forbrukerens rettigheter og plikter.
  • Gjenbruk og gjenvinning.

Mat og kultur

  • Måltidsskikker til hverdag, høytid og fest.
  • Kunnskap om Norsk tradisjonsmat.
  • Mat i ulike kulturer og religioner.
  • Samisk mattradisjon.
  • Hvordan matkultur skaper identitet.
  • Fagets historie.
  • Endringer i arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og likestilling.
  • Endringer i redskaper, tillagingsmåter og matvaner frem til i dag.
  • Naturen som ressurs i matlagingen.

Fagdidaktikk

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i grunnskolen.
  • Skole- hjemsamarbeid.
  • Tilpasset opplæring.
  • IKT - søke etter informasjon, presentere og sammenligne og vurdere næringsinnhold.
  • LMS - felles læringsplattform.
  • Entreprenørskap og/eller produktutvikling.
  • Flerkulturelle problemstillinger.
  • Likestilling.

Teaching and learning methods

Bestått/ikke bestått. 

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Assessment

Eksamen i høstsemesteret (G1MOH3100/G5MOH3100)

Fagoppgave i gruppe med presentasjon.

Eksamen består av en fagoppgave innen mat, ernæring, helse, livsstil, forbruk og kultur, som utarbeides gruppevis. Tema og problemstilling skal omfatte teori og didaktikk, og denne skal godkjennes av faglærer. I tillegg til innlevering av fagoppgaven skal gruppen presentere oppgaven for klassen. Nærmere beskrivelse av eksamensgjennomføringen gjøres kjent av faglærer i god tid før eksamen. Både fagoppgaven og presentasjonen må gjennomføres for at vurdering skal kunne gis. Eksamen i høstsemesteret vurderes av interne sensorer, og vurderes til bestått/ikke-bestått. Emnet er underlagt tilsynssensur.

Dersom presentasjonen må utsettes på grunn av dokumentert sykdom eller annen tvingende grunn vil denne kunne gjøres individuelt og uten klassen som publikum. Ved ny eksamen, hvor det ikke er mulig å danne grupper, vil eksamen gjennomføres individuelt.

Eksamen i vårsemesteret (G1MOH3201/G5MOH3200)

Eksamen består av to deler:

  1. Et praktisk/didaktisk arbeid fremføres individuelt for en gruppe på fire til fem studenter. Studentene foreviser individuelt for valgt målgruppe etter ulike tilberedningsmetoder- og prinsipper. Gruppen mottar oppgaven minimum 48 timer før eksamenstidspunktet. Hver student har 15 minutter til rådighet ved den praktiske forevisningen.
  2. Individuell muntlig eksamen på ca. 20 minutters varighet. Eksamen omfatter hele pensumlisten.

Det benyttes intern og ekstern sensor. Karakterregel: Graderte karakterer, A-F på begge eksamensdeler. Delene vektes likt ved samlet karakter.

Ved ny eller utsatt eksamen vil det praktisk/didaktiske arbeidet fremføres uten gruppe tilstede.

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Samlet karakter

Den graderte karakteren på eksamen i vårsemesteret utgjør samlet karakter i faget.

Permitted exam materials and equipment

Se under vurdering/eksamen.

Grading scale

Se under vurdering/eksamen.

Vurderingskriterier for eksamen i vårsemesteret:

A, Fremragende: Har særlig gode teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og en særlig god evne til selvstendig bruk av disse. Viser høyt refleksjonsnivå og gode holdninger i forhold til læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.

B, Meget god: Har meget gode teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og en meget god evne til selvstendig bruk av disse. Viser en meget god evne til refleksjon og positiv holdning overfor læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.

C, God: Har gode teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og en god evne til selvstendig bruk av disse. Viser god evne til refleksjon og gode holdninger overfor læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.

D, Nokså god: Har svakere teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter og noe evne til selvstendig bruk av disse. Viser noe manglende evne til å skape gode holdninger til faget hos elevene. Viser noe evne til refleksjon over læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.

E, Tilstrekkelig: Tilfredsstiller minimumskravene til teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og anvender disse på en uselvstendig måte. Likegyldig med å skape gode holdninger til fagstoffet hos elevene. Lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.

F, Ikke bestått: Utilstrekkelige teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.

Vurderingskriterier for eksamen i høstsemesteret:

Bestått: Studenten har de kunnskaper, ferdigheter og holdninger innenfor fagområdene i planen som kreves for å kunne praktisere som lærer i faget.

Ikke bestått: Studenten mangler de kunnskaper, ferdigheter og holdninger innenfor fagområdene i planen som kreves for å kunne praktisere som lærer i faget.

Examiners

Se under vurdering/eksamen.

Admission requirements

For eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.