EPN-V2

G5KRØ3200 Physical Education, 5-10 Grade, Module 4 Course description

Course name in Norwegian
KRØ Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving
  • har forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i ungdomskultur
  • har kunnskap om trening, treningsprinsipper og treningsledelse egnet for ulike aldersgrupper
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av kroppslige og idrettslige ferdigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan videreutvikle egne kunnskaper og ferdigheter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving
  • kan vurdere bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening egnet for ulike aldersgrupper
  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning med sikte på å forbedre undervisning og læring i kroppsøving
  • kan gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
  • kan utvide eget repertoar av aktiviteter og arbeidsmåter med tanke på undervisning i kroppsøving
  • kan utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan bidra til nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
  • kan reflektere omkring kroppsøving som del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Content

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om grunnleggende etiske begreper

· har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner

· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte

· har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet

Ferdigheter

Studenten

· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner

· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner

· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder

· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte

· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten

· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet

· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet

· har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav knyttet til flerfaglig tema.
  • Gjennomført livredningsprøve.
  • 80 prosent aktiv deltakelse i friluftsliv vinter.
  • 80 prosent aktiv deltakelse i praktiske emner på og rundt campusområdet.
  • 80 prosent deltakelse på skikurs (snøbrett, telemark og alpint).
  • Godkjent danseprosjekt.
  • Godkjent faglig framlegg i IKS.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

Eksamen består av en praktisk-muntlig individuell eksamen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.

Examiners

Det er ingen krav til forkunnskaper.