EPN-V2

G5KRØ2200 Physical Education, 5-10 Grade, Module 2 Course description

Course name in Norwegian
KRØ Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Kroppsøving i andre studieår er en innføring i det å være lærer i kroppsøving. Det legges vekt på både faglig bredde og fordypning. Kroppsøving i tredje studieår er en videreføring av innholdet fra andre studieår med vekt på faglig fordypning i et utvalg aktiviteter og arbeidsmåter. I tredje studieår skal studentene utvikle selvstendig refleksjon og vurdering av eget arbeid og bli kompetente og bevisste lærere i skolemiljøet.I studiet inngår kunnskap om og erfaring med forskning og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving.

Faget kroppsøving kvalifiserer for lærerarbeid på trinn 5-10 i grunnskolen. Gjennom utdanningen skal studentene tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i kroppsøving som setter dem i stand til å bli dyktige lærere i faget og bli gode samarbeidspartnere i skolen. Faget skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende lærerplan, og samtidig kompetanse til å utvikle faget i framtida.

Undervisningen er forskningsbasert og profesjonsorientert. Det tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Det legges vekt på et flerfaglig og et flerkulturelt perspektiv på læring som skal styrke studentenes profesjonsidentitet i respekt for ulike kulturer og verdier.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10
  • har kunnskap i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling, betydning av kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette i utvikling og ferdighetslæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle for trinn 5-10
  • kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøving
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
  • kan bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og

Content

Muntlig produktpresentasjon i gruppe.

Studentene presenterer sitt endelige arbeid, inkludert sluttprodukt, offentlig og fremfor et panel bestående av representanter fra flere fagmiljø ved TKD.

Gruppen får en samlet karakter som ikke kan påklages.

Course requirements

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om et overordnet tema og spesialisert kunnskap om en avgrenset problemstilling innenfor dette temaet.
  • har kunnskap om hensiktsmessig gjennomføring av prosjektarbeid og problemløsning i gruppe.
  • har innsikt i produktutvikling, fra idé til prototype eller ferdig produkt.
  • kjenner bruksområdene til verktøyene som finnes i Makerspace.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre produktutvikling fra idé til prototyp for et fysisk eller digitalt produkt.
  • kan bruke utvalgte verktøy i Makerspace.
  • kan regulere egen fremdrift i prosjektgjennomføringen.
  • kan kommunisere egen spesialisert fagkunnskap til ei tverrfaglig gruppe.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kunnskap og ferdigheter til å velge ut relevante materialer, metoder og redskaper.
  • kan arbeide i tverrfaglige grupper og ser tverrfaglige sammenhenger.
  • behersker metoder for utforming og gjennomføring av prosjekter.
  • kan formidle problemstilling, idé og produkt til andre.

Assessment

Eksamen består av en praktisk-metodisk individuell eksamen. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Karakterskala

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Pensum i emne 2

Totalt 904 sider.

Basisfag

Gjerset, A. og Enoksen, E., 2016: Idrettens treningslære. Gyldendal forlag, Oslo. Utvalgte kapitler (ca. 50 s.)

Hollekim, I. & Vingdal, I. M. 2001: Mestring og glede. Gyldendal, Oslo, 2000. Kap. 1, 2 og 4. (100 s.)

Kvikstad, I., 2016: Motorikk i et didaktisk perspektiv. Gyldendal forlag, Oslo. 150 s.

Fagdidaktikk

Brattenborg, S. og Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk, Cappelen Damm Akademisk, kap. 8, 9 (30 s.).

Jagtøien, G. L. og Hansen, K. (2001): I bevegelse. Gyldendal. s. 132-156

Vinje E. E.: 2016: Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm, Oslo. 52 s.

Aktivitetslære

Utvalgte aktiviteter som friluftsliv, ski, turn, dans, svømming, ballspill.

Hollekim, I. og Vingdal I. M. (2001). Mestring og glede. Gyldendal (150 s.)

Hollekim, I. og Vingdal I. M. (2001). Barn i naturen Gyldendal (150 s.)

Kroppsøvingsseksjonen HiOA (2014): Pensumhefte (150 s.)

Rammedokumenter

I tillegg til ordinært pensum forutsettes det av kandidatene er kjent med følgende rammedokumenter:

Utdanningsdirektoratet (www.udir.no): Kunnskapsløftet - Generell del av læreplanen, s. 1 - 22

Utdanningsdirektoratet (www.udir.no): Kunnskapsløftet - Prinsipper for opplæringen, s. 1 - 6

Utdanningsdirektoratet (www.udir.no): Kunnskapsløftet - Læreplan i kroppsøving, s. 1 - 8

Det forbeholdes rett til endringer av pensumlitteratur.

Admission requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk deltagelse på de fire samlingene.
  • Detaljert prosjektbeskrivelse etter mal, samt spesifisering av nødvendige ressurser.
  • Presentasjon av prosjektplan i samling nr. 2
  • Statusrapport, inkludert endringer i prosjektbeskrivelsen, leveres før samling 3.