EPN-V2

G5KOH3600 Individual Assignment Course description

Course name in Norwegian
Selvvalgt fordypningsoppgave
Study programme
Arts and Crafts 2, Grade 5.-10.
Arts and Crafts 2, Grade 5-10
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Description of integrated courses

Kunst og håndverk 5.-10. trinn

Redaksjonelle endringer foretatt 30. juni 2014

Sist revidert av studieutvalget 2. september 2015

Gjeldende fra høstsemesteret 2015

Innledning

Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1. – 7. trinn og 5. – 10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010.

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 5.-10. trinn må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 5.-10. trinn, eller tilsvarende.

Innhold og oppbygging

Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk estetisk skapende handling og kritisk refleksjon. Faget er forankret i menneskets skapende arbeid med visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser.

Kunst og håndverk er bygget opp av tre emner; ett emne på 30 studiepoeng og to emner på 15 studiepoeng. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 30 studiepoeng. Planen omfatter studieenhetene Kunst og Håndverk 1 (30 studiepoeng i høstsemesteret) og Kunst og håndverk 2 (30 studiepoeng i vårsemesteret organisert som to emner á 15 studiepoeng).

Arbeids- og undervisningsformer

Faget er delt inn i hovedområdene bilde, skulptur, design og arkitektur. Studentene utvikler ferdigheter og kunnskaper om hovedområdene gjennom varierte arbeidsmåter med materialer, teknikker og estetiske virkemidler. Dette utgjør hovedtyngden i faget. Refleksjon og problematisering over egne og andres prosesser, erfaringer og produkter skal utvikle praktisk, estetisk og didaktisk kunnskap og forståelse.

Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet i faget. Studentene styrkes i utviklingen av egen undervisnings- og veiledningskompetanse, og får erfaring med varierte undervisningsmetoder og ulike vurderingsformer som støtter elevers læring fra 5. til 10. trinn. Utvikling av digital kompetanse, som billedbehandling og fotomontasje, inngår i undervisningen. Studenten skal kunne bruke gjeldende læreplan for Kunst og håndverk for 5.-10. trinn og kunne skape et læringsmiljø som stimulerer til opplevelse, utfoldelse og refleksjon.

Emneperiodene innebærer øvelser i ulike kunnskaps- og ferdighetsområder. Studenten får erfare systematiske, analytiske og mer spontane og intuitive måter å arbeide på. Ulike innfallsvinkler til arbeidet gir studentene variert erfaring med kreative og skapende prosesser. Det knyttes veiledning til arbeidet gjennom studiet.

Faginnholdet knyttes til kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker og kulturer. I kunst og håndverk inngår det flerkulturelle perspektivet, og fagets flerfaglige muligheter synliggjøres og drøftes. Undervisningen vil sikre et likestillingsperspektiv, og arbeidet tilrettelegges ut fra den enkeltes og elevgruppens forutsetninger.

Ut fra fagets egenart skal studentene bruke de grunnleggende ferdighetene. Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy som en integrert del av arbeidet med kunst og håndverk.

Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse. Den forskningsbaserte undervisningen styrkes ved at vi har et godt samarbeid med landets viktigste kunst- og kulturinstitusjoner, som finnes i høgskolens nærmiljø.

Studietur

For Kunst og håndverk 2 vil det bli arrangert studietur til et aktuelt europeisk kultursted.

Studieturen er å betrakte som en faglig aktivitet med krav om deltakelse. Studenter som ikke har anledning til å delta på studieturen, vil få et alternativt arbeidskrav.

Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene er veiledet og går over fire studieår. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn. For å sikre progresjon i praksisopplæringen er det beskrevet profesjonstemaer for de ulike studieårene. Videreutdanningsstudenter har ikke veiledet praksis, men kan ha praksisrelaterte arbeidskrav.

Internasjonalisering

Det internasjonale perspektivet i faget blir ivaretatt gjennom kunstens og kulturens felleskulturelle vesen. Studentene vil gjennom studiet møte eksempler på kunst, design, arkitektur og håndverk fra hele verden. Studenter i grunnskolelærerutdanningen kan se programplanens generelle del for informasjon om internasjonal utveksling. Nærmere opplysninger kan fås ved henvendelse til internasjonal koordinator.

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

Arbeidskravene er knyttet til de tre emnene og har praktiske, estetiske, teoretiske og fagdidaktiske komponenter. Arbeidskravene spesifiseres i de oppgavene som inngår i studiets tre emner.

Studentene fører logg med tekstlig og visuelt materiale fra undervisning og veiledning gjennom hele studieåret, der egne arbeidsprosesser og faglige valg dokumenteres. Loggen inngår som en del av prosessen med arbeidskravene og innleveres i forbindelse med avsluttende vurdering av de tre emnene. Arbeidskravene som inngår i faget er sentrale for studentens faglige utvikling og nødvendige for å vurdere oppnåelse av læringsutbyttene.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget innleveringsfrist inntil to uker etter opprinnelig dato. Studenter må da selv ta kontakt med faglærer for ny avtale om innlevering av det aktuelle arbeidskravet.

Arbeidskrav vurderes til ”godkjent” eller ”ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv ta kontakt med faglærer for ny avtale om innlevering av det aktuelle arbeidskravet. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Deltakelse i innføringer, øvelser, veiledning og framlegg gjennom studieåret er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag. Deltakelse er nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår, kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før…». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes for alle de tre emnene. Se den enkelte emneplan for nærmere beskrivelser av arbeidskrav og obligatoriske faglige aktiviteter.

Vurdering

Se emneplanene under punktet Vurdering.

Avsluttende vurdering for Kunst og håndverk 1

Det gis én karakter for emne 1.

Avsluttende vurdering for Kunst og håndverk 2

Det gis en samlet karakter for emne 2 og emne 3. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter. Emne 2 vektes 40 % og emne 3 vektes 60 % ved sammenslåing.

Introduction

The course is an introduction to basic concepts and models in the field of chemistry. Students will acquire skills in performing simple chemical experiments and handling chemicals in accordance with regulations.

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • can describe the structure of the periodic system.
  • can describe structure of atoms and structure og chemical bond in molecules, gases, liquids and solids.
  • can describe the main types of chemical reactions.
  • can describe the main principles of reaction kinetics, and the relationship between kinetics and equilibrium.
  • can explain the terms enthalpy, entropy, and free energy and describe how they provide the connection between thermodynamics, electrochemistry and chemical equilibrium.
  • can explain the behavior of galvanic cells and electrochemical cells.

Skills

The student:

  • can name simple chemical compounds.
  • can balance reaction equations.
  • can perform stoichiometric calculations and determine concentrations and partial pressure at chemical equilibrium.
  • can perform basic calculations within reaction kinetics, thermodynamics (enthalpy, entropy and free energy) and electrochemistry (galvanic cells and electrolysis).
  • can perform simple chemical reactions and laboratory tests with both qualitative and quantitative determinations.
  • can write and explain the results of the laboratory work in the journal, report and spreadsheet.

General competence

The student:

  • can collaborate in groups both with practical and written work.
  • have insight into the proper handling of chemicals on the basis of HSE data and from laboratory experience.

Content

Emne 3 er en fordypningsoppgave som består av praktisk og skriftlig del. Oppgaven bygger på et selvvalgt tema som må godkjennes av faglærer. Mer detaljer om innhold gis i utdelt oppgavetekst. I arbeidet med fordypningsoppgaven er veiledning obligatorisk.

Fordypningsoppgaven består av tre deler:

  • Praktisk arbeid som skal vise en faglig prosess som resulterer i et sluttprodukt. Studenten avgjør i samarbeid med veileder hva som kommer inn under betegnelsen sluttprodukt.
  • Skriftlig rapport med omfang på ca. ti sider pluss bilder.
  • Prosessdokumentasjon i egen arbeidsmappe som skal vise arbeidsprosesser og faglige valg knyttet til fordypningsoppgavens tema.

Teaching and learning methods

The teaching is organised as lectures, exercises and laboratory course

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 6-day laboratory course with 6 associated written assignments (1-8 pages per assignment)
  • 1 presentation (10 - 15 min)

Assessment

Exam form: Individual written exam under supervison, 3 hours.

The exam result can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of a written exam. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Excel.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Admission requirements

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 5.-10. trinn må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 5.-10. trinn , eller tilsvarende.