Programplaner og emneplaner - Student
G5KOH3500 Three- and Two-dimentional Work Course description
- Course name in Norwegian
- Videreføring av tre- og todimensjonalt arbeid
- Study programme
-
Arts and Crafts 2, Grade 5.-10.Arts and Crafts 2, Grade 5-10Teacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunst og håndverk 2 bygger på Kunst og håndverk 1 og gir fordypet kunnskap gjennom skapende arbeid, fagdidaktisk refleksjon og utvidet innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med et utvalg av materialer og arbeidsmåter som gir læringsutbytte i forhold til læreplan for grunnskolen med særlig vekt på ungdomstrinnet. Forholdet mellom læreplan og praksis problematiseres gjennom kritisk gransking av oppgaver, undervisning, veiledning og vurdering.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bildekunst, skulptur, design og arkitektur de siste 200 år med vekt på nyere uttrykksformer
- har kunnskap om skulptur, relieff, objekt, installasjon og hvordan disse uttrykksformene kan gi barn og unge opplevelse og stimulere til kreativitet i skapende arbeid
- har kunnskap om design, designteorier, ideutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
- har kunnskap om design og arkitektur i privat og offentlig rom, hvordan arkitektur virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir mulighet til undersøkende og skapende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan lage lokale planer for kunst og håndverk og utnytte relevant teori i arbeid med tilpasset opplæring for elever med spesielle evner, interesser eller vansker
- kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
- kan vurdere kvalitet i lærebøker og digitale ressurser og velge hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
- kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
- kan benytte ulike skrifttyper, layout og visuell kommunikasjon for å synliggjøre elevers arbeidsprosesser og resultater, og for å formidle av egne og andres formuttrykk
- kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset ungdomstrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
Content
Kalkulator - ikke programmerbar.
Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen.
Teaching and learning methods
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Eksamen består av:
- Mappevurdering.
Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i Emne 2. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon. Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av Emne 2. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.
G5KOH3500 teller 40 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G5KOH3600 teller 60 prosent).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides og leveres til ny eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
- har grunnleggende;kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå med fokus på syre- og base-, fellings- og redoksreaksjoner
- har kunnskap om noen av menneskets organsystemer,;pubertet, seksualitet og helse og hvordan en kan undervise temaene for elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
- har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt;hvorfor det er viktig med dette fokuset
- har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, inkludert kinetisk og potensiell energi;
- har grunnleggende kunnskap om elektrisitet og magnetisme;
- har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
- har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag
;
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet;utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for;bruk av;ulike former for modeller for å støtte elevers læring
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og;knytte teknologi til relevante tema i naturfag
;
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmåter
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole og arbeide med yrkesretting av naturfaget
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
;
Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kropp og helse 1-2:
- Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (inntil 30 minutter)
;
I temaet Jorda 1-2:
- Individuell test i arter og objekter (20 minutter)
;
I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:
- Lage en "omvendt undervisning"-sekvens (Flipped classroom) i;tildelt tema i grupper på 2-3 studenter.;Hver gruppe gir tilbakemelding til en annen gruppe
;
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse
Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd;er det knyttet 100 % deltakelse til feltkurset. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.
;
I temaet Jorda 1-2:
- Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang;3-4 dager).
;
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Admission requirements
Eksamensform
Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.;
;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.