Programplaner og emneplaner - Student
G5ENG3400 English Text Competence 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk tekst og kultur 2
- Study programme
-
English 2, Grade 5-10English, Grades 5-10Teacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet Engelsk tekst og kultur 2 fordyper studenten seg i engelske tekster og engelsk kultur. Dette arbeidet sikter på å videreutvikle studenters egen kompetanse og innsikt, samt forberede studenter til slikt arbeid i sin egen undervisningspraksis. Å være engelsklærer er et gjennomgående perspektiv i undervisning og arbeidskrav. I dette kurset er det særlig elevmangfold og bevissthet rundt faktorer som påvirker læring som er i fokus.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
LIG6201
Content
Gradert skala A-F.
Teaching and learning methods
Kunnskaper
Studenten
- kjenner prinsippene og teoriene for verbale indekseringsspråk og klassifikasjonsskjemaer
- kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative, analytisk/syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer
- forstår hva slags konsekvenser ulike typer emnebeskrivelser har for gjenfinning
- har grunnleggende kunnskaper om ontologier og brukertagging innenfor informasjonsvitenskap
- forstår forskjeller og likheter mellom emnespråk og mellom emnespråk og brukertagger, samt hva slags konsekvenser disse forskjellene har for gjenfinning
- forstår sammenhengen mellom semantiske webteknologier og tradisjonelle beskrivelsessystemer fra bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i binære og rangerende gjenfinningssystemer og forskjellene mellom dem
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta emneanalyse av dokumenter
- kan tildele dokumenter emneord og tilpasse emneord til ulike gjenfinningsformål
- kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
- kan konstruere tesauri i samsvar med eksisterende standarder
- kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
- kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
- kan analysere og evaluere de ulike systemer for kunnskapsorganisasjon som inngår i emnet
Course requirements
Innlevering av obligatoriske oppgaver. Oppgavene blir rettet og kommentert.
Assessment
Muntlig eksamen i par (eller gruppe hvis oddetall). Det gis individuell karakter.
Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell muntlig eksamen ved ny/utsatt eksamen.
Avsluttende karakter i Engelsk for 5.-10. trinn oppnås når G5ENG3100, G5ENG3200, G5ENG3300 og G5ENG3400 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.
Grading scale
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.
Examiners
Ingen hjelpemidler tillatt.
Admission requirements
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.