EPN-V2

G5ENG3400 English Text Competence 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk tekst og kultur 2
Study programme
English 2, Grade 5-10
English, Grades 5-10
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I emnet Engelsk tekst og kultur 2 fordyper studenten seg i engelske tekster og engelsk kultur. Dette arbeidet sikter på å videreutvikle studenters egen kompetanse og innsikt, samt forberede studenter til slikt arbeid i sin egen undervisningspraksis. Å være engelsklærer er et gjennomgående perspektiv i undervisning og arbeidskrav. I dette kurset er det særlig elevmangfold og bevissthet rundt faktorer som påvirker læring som er i fokus.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

LIG6201

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner prinsippene og teoriene for verbale indekseringsspråk og klassifikasjonsskjemaer
  • kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative, analytisk/syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer
  • forstår hva slags konsekvenser ulike typer emnebeskrivelser har for gjenfinning
  • har grunnleggende kunnskaper om ontologier og brukertagging innenfor informasjonsvitenskap
  • forstår forskjeller og likheter mellom emnespråk og mellom emnespråk og brukertagger, samt hva slags konsekvenser disse forskjellene har for gjenfinning
  • forstår sammenhengen mellom semantiske webteknologier og tradisjonelle beskrivelsessystemer fra bibliotek- og informasjonsvitenskap
  • har innsikt i binære og rangerende gjenfinningssystemer og forskjellene mellom dem

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta emneanalyse av dokumenter
  • kan tildele dokumenter emneord og tilpasse emneord til ulike gjenfinningsformål
  • kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
  • kan konstruere tesauri i samsvar med eksisterende standarder
  • kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
  • kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
  • kan analysere og evaluere de ulike systemer for kunnskapsorganisasjon som inngår i emnet

Course requirements

Innlevering av obligatoriske oppgaver. Oppgavene blir rettet og kommentert.

Assessment

Muntlig eksamen i par (eller gruppe hvis oddetall). Det gis individuell karakter.

Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell muntlig eksamen ved ny/utsatt eksamen.

Avsluttende karakter i Engelsk for 5.-10. trinn oppnås når G5ENG3100, G5ENG3200, G5ENG3300 og G5ENG3400 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.

Grading scale

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.

Examiners

Ingen hjelpemidler tillatt.

Admission requirements

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.