EPN-V2

G5BAC3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave: Kvalifisering for lærerarbeid i utvikling og endring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emneplanen gjelder for fjerdeparten av pedagogikk og elevkunnskap. Emne 4 bygger på de tre første emnene og skal gi økt kunnskapsoversikt og trening i å kunne bruke flerfaglig utdanningsvitenskapelig forskning i arbeidsoppgaver som lærer. Hovedinnslag i emnet er bacheloroppgaven. Med denne oppgaven gjennomfører studenten et forskningsbasert og selvstendig skriftlig arbeid om en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt temaområde. Temaområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen.

    Oppgaven gir studenten anledning til fordypning i et profesjonsrettet forsknings- og utviklingsområde en selv velger. For lærere er flerfaglige kunnskapsspørsmål vesentlige og bacheloroppgaven kan gi gode muligheter til å kombinere kunnskaper fra fag og fagdidaktikk og fra pedagogikk og elevkunnskap. Arbeidet med oppgaven kan også knyttes til utnytting av tema og erfaringer fra praksisperioder. Tematisk forankres oppgaven i pedagogikk og elevkunnskap og/eller et annet fag studenten har eller har møtt i studiet, inkludert IKT.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Emnet omfatter de religiøse tradisjonene hinduisme og buddhisme og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet innbefatter også livssyn, humanisme, etikk og filosofi. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på fortellingsdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.

  • Content

    Ingen.

  • Teaching and learning methods

    Emne 4 er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og annen deltaking på konferanse der alle studenter presenterer oppgaveområdene, og innlevering av skriftlig oppgave. Deler av emnet krever tilstedeværelse. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde og problemstilling og opplegg for oppgaven godkjennes av veilederen.

    Undervisningen i emne 4 skal gi støtte for oppgavearbeidet, ta opp generelle sider ved aktuelle skolespørsmål, og gi innsikt og kompetanse som gir nye lærere variert grunnlag for å møte framtidens skole og for danning av yrkesidentitet. Den tar opp følgende temaer:

    • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder.
    • Seminar i fag studenten skriver oppgaven innenfor og i pedagogikk og elevkunnskap.
    • Sentrale utfordringer i dagens grunnskole.
    • Entreprenørskap og kunnskapsbasert nyskaping i yrkesliv, samfunn og skole.
    • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
    • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket.

    Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

    Bacheloroppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Dette er begrunnet i at veiledning, presentasjoner og diskusjoner gir kompetanse som ikke kan tilegnes på egen hånd.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være gjennomført før bacheloroppgaven kan leveres til sensur:

    • Innlevering av et kort notat (ca. en side) om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
    • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på inntil 1500 ord.

    Frister for levering av arbeidskrav går fram av undervisningsplanen.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    • Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
    • Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
    • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
    • Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.

    Tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen.

  • Assessment

    Se fagplanen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    Gradert karakterer A-F.

  • Examiners

    Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.