EPN-V2

G1SAM3500 Norway, Post-Industrialization Course description

Course name in Norwegian
Utviklingen av det moderne Norge
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
    • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
    • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
    • har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
    • har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
    • har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge og utviklingen av det norske demokratiet.
    • har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
    • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
    • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
    • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
    • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
    • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
    • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
    • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
    • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
    • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
    • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
    • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
    • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
  • Content

    Se fagplanen.

  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Temaet «Utviklingen av det moderne Norge»:

    • Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
    • IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
    • Fordypningsarbeid med selvvalgt problemstilling fra temaet «Det norske politiske systemet» eller «Det flerkulturelle Norge».
  • Assessment

    Individuell, skriftlig eksamen over 5 timer.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

    Avsluttende karakter i Samfunnsfag 2, 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3500 og G1SAM3600 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing.

  • Permitted exam materials and equipment

    Egenproduserte notater. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

  • Grading scale

    Gradert karakter A-F.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

  • Target group and admission

    Målgruppe

    Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

    Opptakskrav

    Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Samfunnsfag 1 i grunnskolelærerutdanningfor 1.-7. trinn eller tilsvarende.