EPN-V2

G1SAM3500 Norway, Post-Industrialization Course description

Course name in Norwegian
Utviklingen av det moderne Norge
Study programme
Teacher Education 1.-7. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Samfunnsfag 2 består av to emner á 15 studiepoeng. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 30 studiepoeng. Studietilbudet er organisert med begge emner om høsten.

Studiefaget samfunnsfag omfatter fagdisiplinene historie og geografi og fagområdet samfunnskunnskap. Det faglige innholdet er organisert i emner der de tverrfaglige sammenhenger mellom disse fagene vektlegges. Faget settes inn i et fagdidaktisk perspektiv for å utvikle studentenes kompetanse til å undervise i samfunnsfag i grunnskolen på 1. - 7. trinn. Studiet skal kvalifisere til å kunne arbeide selvstendig med både fagspesifikke og didaktiske utfordringer.

Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle en lærerrolle som vil fremme elevenes samfunnsbevissthet og interesse for faget.

Arbeidet med samfunnsfag skal fremme studentenes kunnskap om og evne til å være medborger i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal også oppøve sin evne til å bidra til slik opplæring i grunnskolen.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Veiledet praksisopplæring tilbys aktive studenter i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Praksisopplæringen i utdanningen er veiledet og går over fire studieår. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn.

Praksisopplæringen i fjerde studieår er lagt til 1.-7. trinn. Hovedtema er skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser. I det fjerde studieåret har praksisopplæringen et omfang på 10 dager.

Videreutdanningsstudenter har ikke veiledet praksis, men kan ha praksisrelaterte arbeidskrav.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
  • har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge og utviklingen av det norske demokratiet.
  • har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

Teaching and learning methods

Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.

Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.

Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring og kompetanseutvikling om både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.

Flerfaglighet

For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før-». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Studietur

Som en integrert del av temaet Regionsfordypning arrangeres en studietur. Målet med studieturen er at studentene skaffer seg dypere innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region. Studieturen bekostes i sin helhet av studenten og det må tas høyde for at turen går til utlandet.

Deltakelse på studieturen er en faglig aktivitet med krav om deltakelse (se avsnittene -Arbeidskrav- og -Faglige aktiviteter med krav om deltakelse- under). Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur, må gjennomføre et alternativt arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Temaet «Utviklingen av det moderne Norge»:

  • Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
  • IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
  • Fordypningsarbeid med selvvalgt problemstilling fra temaet «Det norske politiske systemet» eller «Det flerkulturelle Norge».

Assessment

Individuell, skriftlig eksamen over 5 timer.

Avsluttende karakter i Samfunnsfag 2, 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3500 og G1SAM3600 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.

Permitted exam materials and equipment

Egenproduserte notater. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Grading scale

Gradert karakter A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Admission requirements

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Samfunnsfag 1 i grunnskolelærerutdanningfor 1.-7. trinn eller tilsvarende.