Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3200 Social Science 1, Spring Term Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag 1, vår
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
- har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
- har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
- har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
- har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
- har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns forståelse av faget
Content
Bestått/Ikke bestått
Teaching and learning methods
Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatisering, vold og selvmord, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne vurdere og samhandle med mennesker i ulike faser, situasjoner og kontekster.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- krevende livserfaringer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst, knyttet til ulike livsfaser
- hvordan holdninger og kommunikasjon påvirker relasjoner og omsorg
- relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
- sentrale forklaringsmodeller og arbeidsformer knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- analysere sammenhenger mellom behandlingsmodeller og arbeidsmåter, samt anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
- anvende relasjonskunnskap til å sette seg inn i brukere/pasienters livssituasjon og etablere et klima for samarbeid og samtale
- anvende anerkjente prinsipper for kartlegging og vurdering av selvmordsrisiko, i samarbeid med dem det angår
- bistå med relevante arbeidsformer i samspill med brukere/pasienter, pårørende og lokalsamfunn
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere sammenhenger mellom ulike teorier, ulike menneskesyn, ulike holdninger og ulike handlinger i samspillet med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
- kommunisere faglig kunnskap, innsikt og vurderinger til brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være utført og godkjent:
- 80 % deltakelse i studiegrupper og seminarer
- Disposisjon til eksamensoppgave, 700 ord (+/- 20 %)
Grading scale
Hjemmeeksamen i gruppe på inntil 3 studenter, over 7 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.