EPN-V2

G1SAM3200 Social Science 1, Spring Term Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag 1, vår
Study programme
Teacher Education 1.-7. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
  • har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
  • har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns forståelse av faget

Content

Bestått/Ikke bestått

Teaching and learning methods

Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatisering, vold og selvmord, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne vurdere og samhandle med mennesker i ulike faser, situasjoner og kontekster.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • krevende livserfaringer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst, knyttet til ulike livsfaser
  • hvordan holdninger og kommunikasjon påvirker relasjoner og omsorg
  • relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
  • sentrale forklaringsmodeller og arbeidsformer knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • analysere sammenhenger mellom behandlingsmodeller og arbeidsmåter, samt anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
  • anvende relasjonskunnskap til å sette seg inn i brukere/pasienters livssituasjon og etablere et klima for samarbeid og samtale
  • anvende anerkjente prinsipper for kartlegging og vurdering av selvmordsrisiko, i samarbeid med dem det angår
  • bistå med relevante arbeidsformer i samspill med brukere/pasienter, pårørende og lokalsamfunn

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere sammenhenger mellom ulike teorier, ulike menneskesyn, ulike holdninger og ulike handlinger i samspillet med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
  • kommunisere faglig kunnskap, innsikt og vurderinger til brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være utført og godkjent:

  • 80 % deltakelse i studiegrupper og seminarer
  • Disposisjon til eksamensoppgave, 700 ord (+/- 20 %)

Grading scale

Hjemmeeksamen i gruppe på inntil 3 studenter, over 7 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.