Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3200 Social Science 1, Spring Term Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag 1, vår
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
- har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
- har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
- har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
- har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
- har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns forståelse av faget
Content
Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 2 organiseres med følgende hovetemaer:
- Samfunnsfagdidaktikk
- Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
- Norsk eldre historie
- Det norske politiske systemet
- Samfunn og sosialisering
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Norsk geografi - et undervisningsopplegg. Muntlig gruppepresentasjon, ca. 15 minutter.
- Storyline: Utvikling av undervisningsopplegg basert på storylinemetoden. Storyboard, gruppearbeid.
- Faglige refleksjoner, skriftlig, med et omfang på 500-1000 ord, individuelt arbeid.
- Arbeidskrav i tilknytning til flerfaglig uke.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter med 2 timers forberedelsestid. Eksamen utgjør en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav og redegjørelse av pensumrelaterte emner.
Avsluttende karakter i Samfunnsfag 1 for 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3100 og G1SAM3200 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som på ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
K-06 og inntil 30 paginerte sidere egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes.
Grading scale
Det gis gradert karakter A-F.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.