EPN

G1SAM3200 Social Science 1, Spring Term Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag 1, vår
Study programme
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Introduction

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
  • har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
  • har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns forståelse av faget

Content

Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 2 organiseres med følgende hovetemaer:

  • Samfunnsfagdidaktikk
  • Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
  • Norsk eldre historie
  • Det norske politiske systemet
  • Samfunn og sosialisering

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Norsk geografi - et undervisningsopplegg. Muntlig gruppepresentasjon, ca. 15 minutter.
  • Storyline: Utvikling av undervisningsopplegg basert på storylinemetoden. Storyboard, gruppearbeid.
  • Faglige refleksjoner, skriftlig, med et omfang på 500-1000 ord, individuelt arbeid.
  • Arbeidskrav i tilknytning til flerfaglig uke.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter med 2 timers forberedelsestid. Eksamen utgjør en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav og redegjørelse av pensumrelaterte emner.

Avsluttende karakter i Samfunnsfag 1 for 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3100 og G1SAM3200 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som på ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

K-06 og inntil 30 paginerte sidere egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes.

Grading scale

Det gis gradert karakter A-F.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.