EPN-V2

G1SAM3200 Social Science 1, Spring Term Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag 1, vår
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
    • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
    • har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
    • har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
    • har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
    • har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
    • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
    • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
    • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
    • har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
    • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
    • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
    • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
    • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
    • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
    • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
    • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
    • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
    • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
    • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
    • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
    • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
    • har innsikt i barns forståelse av faget
  • Content

    Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 2 organiseres med følgende hovetemaer:

    • Samfunnsfagdidaktikk
    • Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
    • Norsk eldre historie
    • Det norske politiske systemet
    • Samfunn og sosialisering
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Norsk geografi - et undervisningsopplegg. Muntlig gruppepresentasjon, ca. 15 minutter.
    • Storyline: Utvikling av undervisningsopplegg basert på storylinemetoden. Storyboard, gruppearbeid.
    • Faglige refleksjoner, skriftlig, med et omfang på 500-1000 ord, individuelt arbeid.
    • Arbeidskrav i tilknytning til flerfaglig uke.
  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter med 2 timers forberedelsestid. Eksamen utgjør en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav og redegjørelse av pensumrelaterte emner.

    Avsluttende karakter i Samfunnsfag 1 for 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3100 og G1SAM3200 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som på ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    K-06 og inntil 30 paginerte sidere egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes.

  • Grading scale

    Det gis gradert karakter A-F.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.