Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3200 Social Science 1, Spring Term Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag 1, vår
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiefaget samfunnsfag omfatter fagdisiplinene historie og geografi og fagområdet samfunnskunnskap. Det faglige innholdet er organisert i emner der de tverrfaglige sammenhenger mellom disse fagene vektlegges. Faget settes inn i et fagdidaktisk perspektiv for å utvikle studentenes kompetanse til å undervise i samfunnsfag i grunnskolen på 1.-7. trinn. Studiet skal kvalifisere til å kunne arbeide selvstendig med både fagspesifikke og didaktiske utfordringer, og det legges vekt på begynneropplæring.
Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle en lærerrolle som vil fremme elevenes samfunnsbevissthet og interesse for faget.
Arbeidet med samfunnsfag skal fremme studentenes kunnskap om og evne til å være medborger i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal også oppøve sin evne til å bidra til slik opplæring i grunnskolen.
Veiledet praksisopplæring/praksisstudier
Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene er veiledet og går over fire studieår. I tredje studieår har praksisopplæringen et omfang på 30 dager. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. For å sikre progresjon i praksisopplæringen er det beskrevet profesjonstemaer for de ulike studieårene.
Praksisopplæringen i tredje studieår er lagt til hele skolens barnetrinn. Hovedtema er skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
- har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
- har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
- har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
- har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
- har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns forståelse av faget
Content
Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 2 organiseres med følgende hovetemaer:
- Samfunnsfagdidaktikk
- Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
- Norsk eldre historie
- Det norske politiske systemet
- Samfunn og sosialisering
Teaching and learning methods
Utdanningen er samlingsbasert og omfatter 2 tredagers samlinger med fysisk oppmøte. I tillegg gjennomføres det 3 éndagers digitale samlinger.
Undervisningsformene i samlingene vil være en kombinasjon av ulike studentaktive og lærerstyrte undervisningsformer. herunder forelesning, seminar og gruppearbeid. I tillegg skal studenten arbeide med semesteroppgaven gjennom semesteret.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave hvor studenten formulerer en problemstilling med relevans for sosialt arbeid i helse
- Arbeidskrav 2: En skriftlig individuell oppgave hvor studenten søker etter og beskriver forskning med relevans for egen problemstillingen i arbeidskrav 1, for semesteroppgaven. Omfang: 800- 1000- ord
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig semesteroppgave basert på arbeidskravene. Studentene arbeider med semesteroppgaven gjennom hele emnet. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
En student kan ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A – F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.