EPN

G1SAM3100 Social Science 1, Autumn Term Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag 1, høst
Study programme
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i verden fra forhistorisk tid til i dag
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
  • har kunnskap om klima, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om barns historieforståelse og historiebruk
  • har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
  • kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elever forholder seg aktivt og kritisk til digitale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns forståelse av faget

Content

Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 1 organiseres med følgende hovedtemaer:

  • Samfunnsfagdidaktikk
  • Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
  • Globale utviklingstrekk fra steinalderen og til i dag
  • Internasjonal politikk, FN og menneskerettigheter

Course requirements

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på studietur. Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur, skal i stedet for deltakelse skrive en oppgave knyttet til det faglige innholdet i studieturen. Krav til og kriterier for godkjenning av denne oppgaven avtales med faglærer. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord og forutsetter om lag fire dagsverks arbeid mens studieturen pågår.
  • Obligatorisk for-/etterarbeid i forbindelse med turen.
  • Lærebokanalyse eller analyse av digitalt læremiddel - Muntlig presentasjon på ca. 20 minutter, arbeid i grupper. Analyse av læreplaner og læremidler i samfunnsfag.
  • Arbeidskrav i tilknytning til flerfaglig uke.

Assessment

Eksamen består av en individuell fordypningsoppgave på ca. 4500 ord (+/- 10 %) som skal bygge på emnearbeid om et av emnene som er behandlet i pensum fra emne 1. Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv innenfor læringsutbyttene for emne 1. Fordypningsoppgaven skal leveres i slutten av høstsemesteret. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.

Avsluttende karakter i Samfunnsfag 1 for 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3100 og G1SAM3200 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke-bestått ordinær eksamen kan fordypningsoppgaven omarbeides.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Det gis gradert karakter A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.

Admission requirements