EPN-V2

G1SAM3100 Social Science 1, Autumn Term Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag 1, høst
Study programme
Teacher Education 1.-7. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Required preliminary courses

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Individuelt refleksjonsnotat om algoritmisk tenkning/programmering i skolen (om lag 1000 ord).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
  2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt

Content

Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 1 organiseres med følgende hovedtemaer:

  • Samfunnsfagdidaktikk
  • Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
  • Globale utviklingstrekk fra steinalderen og til i dag
  • Internasjonal politikk, FN og menneskerettigheter

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler tillatt.

Course requirements

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Assessment

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Permitted exam materials and equipment

Sentrale temaer i emnet:

  • gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten relevante digitale verktøy, samt presentere resultatene og vurdere hvor rimelige de er
  • tolke, bearbeide, vurdere og diskutere matematisk innhold i skriftlige, muntlige og grafiske fremstillinger knyttet til yrkesfagene, lokalsamfunnet og media
  • forenkle flerleddede uttrykk, løse ligninger av første og andre grad, røtter samt potensligninger
  • tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv
  • regne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor
  • proporsjonale og omvendt proporsjonale størrelser i praktiske sammenhenger
  • yrkesretting av oppgaver i tall og algebra
  • arbeid med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra

Grading scale

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
  • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.