Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3100 Social Science 1, Autumn Term Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag 1, høst
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. gradeBachelor - Bilingual Specialist Teacher
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om algoritmisk tenkning/programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
- Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler tillatt
Content
Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 1 organiseres med følgende hovedtemaer:
- Samfunnsfagdidaktikk
- Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
- Globale utviklingstrekk fra steinalderen og til i dag
- Internasjonal politikk, FN og menneskerettigheter
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Assessment
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Permitted exam materials and equipment
Sentrale temaer i emnet:
- gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten relevante digitale verktøy, samt presentere resultatene og vurdere hvor rimelige de er
- tolke, bearbeide, vurdere og diskutere matematisk innhold i skriftlige, muntlige og grafiske fremstillinger knyttet til yrkesfagene, lokalsamfunnet og media
- forenkle flerleddede uttrykk, løse ligninger av første og andre grad, røtter samt potensligninger
- tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv
- regne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor
- proporsjonale og omvendt proporsjonale størrelser i praktiske sammenhenger
- yrkesretting av oppgaver i tall og algebra
- arbeid med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
Grading scale
Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
- Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
- Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.