Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3100 Social Science 1, Autumn Term Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag 1, høst
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. gradeBachelor - Bilingual Specialist Teacher
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i verden fra forhistorisk tid til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
- har kunnskap om klima, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om barns historieforståelse og historiebruk
- har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elever forholder seg aktivt og kritisk til digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns forståelse av faget
Content
Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 1 organiseres med følgende hovedtemaer:
- Samfunnsfagdidaktikk
- Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
- Globale utviklingstrekk fra steinalderen og til i dag
- Internasjonal politikk, FN og menneskerettigheter
Teaching and learning methods
Se fagplanen : http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/LU/Firearige-studier/Grunnskolelaerer-1.-7.-trinn-fireaarig-ikke-opptak-etter-2016/Programplaner-og-fagplaner-for-tidligere-kull/Programplan-for-Grunnskolelaererutdanning-trinn-1-7-studieaaret-2017/Fagplan-for-Samfunnsfag-1-1.-7.-trinn-3.-studieaar-2017-2018.
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på studietur. Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur, skal i stedet for deltakelse skrive en oppgave knyttet til det faglige innholdet i studieturen. Krav til og kriterier for godkjenning av denne oppgaven avtales med faglærer. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord og forutsetter om lag fire dagsverks arbeid mens studieturen pågår.
- Obligatorisk for-/etterarbeid i forbindelse med turen.
- Lærebokanalyse eller analyse av digitalt læremiddel - Muntlig presentasjon på ca. 20 minutter, arbeid i grupper. Analyse av læreplaner og læremidler i samfunnsfag.
- Arbeidskrav i tilknytning til flerfaglig uke.
Assessment
Eksamen består av en individuell fordypningsoppgave på ca. 4500 ord (+/- 10 %) som skal bygge på emnearbeid om et av emnene som er behandlet i pensum fra emne 1. Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv innenfor læringsutbyttene for emne 1. Fordypningsoppgaven skal leveres i slutten av høstsemesteret. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.
Avsluttende karakter i Samfunnsfag 1 for 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3100 og G1SAM3200 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått ordinær eksamen kan fordypningsoppgaven omarbeides.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Det gis gradert karakter A-F.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.