EPN-V2

G1RLE3600 Religion, Ethics and Didactics Course description

Course name in Norwegian
Religion, etikk og fagdidaktikk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Description of integrated courses

    The course has an overlap of 10 credits with KJFP2200, MATS2200 and ELFE2600.

    The course has an overlap of 5 credits with KJTF2311 and KJTF2310.

    Under the rule that students have three attempts to take an exam, attempts in equivalent courses also count.

  • Introduction

    Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom og islam, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også religionskritikk, religionsfilosofi og etikk, samt fagdidaktikk. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.

  • Required preliminary courses

    I emnet inngår opplæring i statistiske metoder for behandling av måledata, håndtering av feilkilder, beregning av sannsynligheter og estimering av måleusikkerhet. Videre gis det en innføring i regresjonsanalyse og metoder for kalibrering og kvantifisering, hypotesetesting og varians­analyse. Det blir lagt vekt på å vise anvendelsen av statistisk teori gjennom eksempler og problemstillinger. I emnet inngår også definisjon og diskusjon av grunnleggende begreper innenfor risikoanalyse. Emnet gir grunnleggende kunnskap og forståelse for kvalitetskontroll og kvalitetssikring gjennom bl.a. anvendelse av ervervet kunnskap i statistikk og risikoanalyse.

  • Learning outcomes

    Ingen utenom opptakskrav

  • Content

    Se fagplanen.

  • Teaching and learning methods

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan gjøre rede for:

    • sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
    • grunnleggende statistisk behandling av måledata
    • konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
    • feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
    • kalibrering og kalibreringskurver
    • hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
    • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring

    Ferdigheter Studenten:

    • kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
    • kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
    • kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet

    Generell kompetanse Studenten:

    • har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
    • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
    • har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
    • har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes
  • Course requirements

    Undervisningen er lagt opp som forelesninger og øvinger.

  • Assessment

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 5 individuelle innleveringer, antall sider: 10-100
    • 2 prosjektoppgaver i grupper, 2-6 studenter pr gruppe
  • Permitted exam materials and equipment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultatet kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

  • Grading scale

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Examiners

    Gradert skala A-F.

  • Target group and admission

    En sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.