Programplaner og emneplaner - Student
G1RLE3200 Comparative Religion and Ethics, spring term Course description
- Course name in Norwegian
- Religion, livssyn og etikk, vår, 1-7 trinn
- Study programme
-
Comparative religionTeacher Education 1.-7. gradeBachelor - Bilingual Specialist Teacher
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forelesninger, lærerstyrte øvinger og øvinger med hjelp fra studentassistenter. Noen av forelesningene vil være gjesteforelesninger i miljøemner.
Required preliminary courses
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 100 %
Eksamensresultat kan påklages.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- religions- og livssynsmangfoldet i grunnskolen
- hinduisme og buddhisme: grunnleggende trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk
- hinduisme og buddhisme: innhold og betydning av religiøse seremonier og høytider, kunnskap om hellige rom
- hinduisme og buddhisme: ulike forståelser av gud/det guddommelige og ulike forståelser av forholdet mellom tradisjonene
- hinduisme og buddhisme: hellige teksters hovedinnhold, historiske bakgrunn og sentrale fortellinger,
- sikhisme og nyreligiøsitet: kort innføring
- sammenlikninger mellom religiøse tradisjoner og sekulære livssyn
- etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
- vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk
- humanisme som filosofisk perspektiv i ulike varianter i brytning med andre menneskesyn gjennom historien
- humanisme som livssyn i historisk kontekst, med vekt på menneskesyn, virkelighetsforståelse, etikk, praksis, og estetiske uttrykk
- fagdidaktikk med særlig vekt på fortellingsdidaktikk og dialog
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en inkluderende undervisning som gir rom for ulike perspektiver på religion og livssyn
- planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
- sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
- samtale med unge om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
- bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
- samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
- gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elevar med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
- kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
- bruke Internett og digitale læremidler på ein kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
Course requirements
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Assessment
Universitetslektor Bente Hellum
Grading scale
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent og inngår i grunnlaget for mappevurdering:;
- 10 obligatoriske læringsnotater må være godkjent;
- 2 case;må være godkjent;
Examiners
Mappevurdering.;
Eksamensresultat kan påklages.;
Admission requirements
Alle.