Programplaner og emneplaner - Student
G1RLE3200 Comparative Religion and Ethics, spring term Course description
- Course name in Norwegian
- Religion, livssyn og etikk, vår, 1-7 trinn
- Study programme
-
Comparative religionTeacher Education 1.-7. gradeBachelor - Bilingual Specialist Teacher
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne skal studentene kunne bruke språket på akademisk og yrkesrelaterte områder. Studentene kan lese og forstå faglige tekster på et akademisk nivå. De skal ha tilegnet seg et bred ordforråd og skal kunne uttrykke seg spontant i ulike muntlige situasjoner. Studentene skal også kunne redegjøre for faglige emner skriftlig.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
- har kunnskap om norsk fagspråk
- har kunnskap om kjennetegn ved fagtekster innenfor sitt fagområde
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom faglige foredrag og forelesninger
- kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom ulike medier
- kan skrive strukturerte tekster i ulike sjangre tilpasset formål og mottaker
- kan lese og forstå komplekse tekster i ulike sjangre
- kan bruke språket fleksibelt og effektivt i sosiale og faglige sammenhenger
- kan formulere synspunkter, redegjøre for faglige emner og delta i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
- har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og i samarbeid med andre om faglig utvikling
- har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng
Required preliminary courses
Se programplanen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- religions- og livssynsmangfoldet i grunnskolen
- hinduisme og buddhisme: grunnleggende trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk
- hinduisme og buddhisme: innhold og betydning av religiøse seremonier og høytider, kunnskap om hellige rom
- hinduisme og buddhisme: ulike forståelser av gud/det guddommelige og ulike forståelser av forholdet mellom tradisjonene
- hinduisme og buddhisme: hellige teksters hovedinnhold, historiske bakgrunn og sentrale fortellinger,
- sikhisme og nyreligiøsitet: kort innføring
- sammenlikninger mellom religiøse tradisjoner og sekulære livssyn
- etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
- vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk
- humanisme som filosofisk perspektiv i ulike varianter i brytning med andre menneskesyn gjennom historien
- humanisme som livssyn i historisk kontekst, med vekt på menneskesyn, virkelighetsforståelse, etikk, praksis, og estetiske uttrykk
- fagdidaktikk med særlig vekt på fortellingsdidaktikk og dialog
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en inkluderende undervisning som gir rom for ulike perspektiver på religion og livssyn
- planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
- sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
- samtale med unge om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
- bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
- samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
- gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elevar med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
- kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
- bruke Internett og digitale læremidler på ein kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen
Teaching and learning methods
Eksamen består av to deler:
Del 1: Muntlig individuelt fremlegg (presentasjon av en fagtekst), omfang: 10 - 15 minutter. Eksamensdelen vurderes til bestått/ikke bestått.
Del 2: Studentene skal bearbeide de to tekstene som de har jobbet med i løpet av semesteret og jobbe videre med dem ut fra tilbakemeldingene de har fått (tidligere versjoner av tekstene skal også legges ved i mappen). I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (700 ord +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen mellom 1800 og 5000 ord etter avtale med faglærer.
Eksamensdelene vektes likt, og begge deler må være bestått for å få emnet bestått.
Ny/utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, studenten tar eventuelt ny og utsatt eksamen på den delen som ikke er bestått
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Del 1: Ingen
Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis
Assessment
Bestått/ikke bestått
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Examiners
Det er lagt opp til et deltidsstudium, kurset tar opp følgende hovedområder:
- norsk grammatikk
- utvikling av ordforråd
- kommunikative øvelser
- arbeid med skriftlige tekster
- profesjonsrelatert og studierelatert språk
- seminar med diskusjoner
Admission requirements
Målgruppe
Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Lærere som ønsker videreutdanning.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Særskilt opptak til RLE2 krever fullført RLE1 eller tilsvarende. Interne søkere som søker særskilt opptak til RLE2 mens de fortsatt er aktive på RLE1, kan få opptak uten å ha fullført RLE1.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.