EPN-V2

G1RLE3100 Comparative Religion and Ethics, autumn term Course description

Course name in Norwegian
Religion, livssyn og etikk, høst, 1-7 trinn
Study programme
Comparative religion
Teacher Education 1.-7. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Ingen.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
  • har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge og utviklingen av det norske demokratiet.
  • har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Temaet «Utviklingen av det moderne Norge»:

  • Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
  • IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
  • Fordypningsarbeid med selvvalgt problemstilling fra temaet «Det norske politiske systemet» eller «Det flerkulturelle Norge».

Teaching and learning methods

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om utvikling av oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • har kunnskap om inkluderende prosesser
  • har kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samarbeid med hjemmet
  • har kunnskap om ulike rådgivings- og veiledningstilnærminger

Ferdigheter

Kandidaten

  • er i stand til å ivareta alle ut fra den enkeltes behov
  • kan legge til rette tiltak ut fra både enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger
  • kan initiere og følge opp samarbeidsprosesser
  • kan veilede barn, foreldre og personale

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
  • kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
  • kan legge til rette for gode samarbeidsprosesser med barn og foreldre, personale og andre instanser

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • En skriftlig gruppeoppgave på 1500 ord +/- 10 %

Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur innenfor emnet.

  • Et muntlig gruppefremlegg med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven. Gruppefremlegget presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 30 min
  • To skriftlige arbeidsoppgaver i gruppe som oppfølging av forelesninger knyttet til to av temaene i emnet, omfang 700 ord +/- 10 %

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

The course description was approved by the Academic Affairs Committee 6 August 2019 at the Faculty of Education and International Studies, OsloMet. The course was established by the Dean 26 August 2019. Valid from spring semester 2020.

Introduction

The Faculty of Education and International Studies (LUI) at OsloMet – Oslo Metropolitan University offers a one semester part-time course in Stereotypes, prejudice and hate speech in intercultural encounters (15 ECTS). The course is jointly developed by four universities: OsloMet, Tbilisi State University (TSU), Yerevan State University (YSU) and Khazar University (KHZ).

The course is designed for students at master level, working or planning to work in culturally diverse settings. The course presents various concepts related to intercultural interaction, and aims to develop and promote competence in intercultural communication. The course gives knowledge about how to recognize stereotypes, prejudice and hate speech in oneself and others, and shows connections between hate speech, prejudices and stereotypes in intercultural contexts, like for example academic settings and work settings. Particular attention will be given to contemporary contexts, like migration.

The course is based on blended learning methods (face-to-face and on-line learning activities) and academic mobility. One-week face-to-face session will be held in Oslo and one week in Tbilisi (Georgia). Students from all four universities will be gathered together in these face-to-face sessions. Both sessions are obligatory. Travel costs, accomodation and food will be covered by the project.

Grading scale

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Examiners

The students’ active contribution with experiences and reflections are essential learning resources in the course. Therefore, a minimum of 80 % attendance in all learning activities is required before examination. Attendance at both face-to-face sessions (in Tbilisi and Oslo) is mandatory.

During the course, the students must submit obligatory course assignments within the deadlines given by the teachers. The following requirements must be approved before examination:

  • An individual multimodal presentation of the important features of the student’s culture and identity (approx. 5 minutes). The purpose of this work requirement is to stimulate awareness and reflection about students’ own cultural background, and to stimulate discussion and reflection in the student group.
  • Submission of one individual term paper draft for feedback within given deadlines. The purpose of this work requirement is to stimulate and structure the student’s own work on the term paper and promote self-awareness and reflection on the course topics. Individual feedback from academic supervisors and peer students on the term paper drafts will aid this process. The students are supposed to work further on their drafts, revise and finalize their term paper to submit for the final assessment in the course. The paper draft should be 2000 words (+/-10 %).
  • Peer-feedback: Each student will comment one co-student’s paper draft, in writing (approx. 500 words). The purpose of this work requirement is to stimulate critical thinking and reflection about one’s own and other students’ writing.
  • On-line discussions: Students must participate in web-based discussions, which constitute an important part of the course. Topics for web-based discussions are given by teachers. For each discussion, each student should write at least one contribution (approx. 100–150 words) and at least three comments to co-students’ contributions (more than ten words). The purpose of this work requirement is to apply one’s own experience and knowledge

Students who are prevented from meeting the work requirements within the fixed deadlines due to illness or other valid and documented reasons, may be given a new deadline. A new deadline is in each case given by the course teacher. Course work requirements are evaluated Accepted/Not accepted. Students who submit their work requirements within the set deadline but are not accepted, are entitled to a maximum of two new attempts to fulfil the course requirements. A new deadline for meeting the work requirements is in each individual case given by the teacher.

Admission requirements

The candidate will write an individual term paper based on the individual term paper draft and the comments by staff and peer-feedback by a co-student. The paper should be of 4000 words (+/- 10 %), plus reference list. The paper must be written in English.

New or postponed examination

Students who fail the exam, may submit an improved term paper for the new exam (maximum two times).

Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a new or postponed examination.