Programplaner og emneplaner - Student
G1PRA3 Practical Training, 3rd Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis grunnskole 1-7 trinn 3. år
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. grade
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
Se fagplanen.
Content
I tredje studieår er det spesielt lagt vekt på skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser. Pedagogikk og elevkunnskap har et særskilt ansvar for å integrere teori og praksis, slik at utdanningen fremstår som en helhet for studentene. Praksis tredje studieår har et omfang på 30 dager og skal være på 1.-7. trinn.
I fjerde studieår er praksis 10 dager på 1-7 trinn og det legges vekt på skolen som lærende organisasjon og hvordan man kan legge til rette for kontinuerlig fornying av lærerkompetansen.
Profesjonstemaer
Veiledet praksisopplæring i det tredje og fjerde studieåret forbereder studenten ytterligere på å bli grunnskolelærer fra 1.-7. trinn. I første og andre år har studenten hatt 30 studiepoeng i norsk (fag 1) og matematikk (fag II). I tillegg har de 30 studiepoeng i enten kroppsøving, kunst og håndverk, musikk, naturfag eller engelsk (fag III) I tredje studieår har studentene 30 studiepoeng i enten RLE, mat og helse, samfunnsfag, matematikk II eller norsk II. Disse fagene er sentrale i praksisopplæringen i respektive studieår.
Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn vektlegger klasselærerrollen. Studentene skal i hovedsak ha praksisopplæring i sine valgfag, men følger i tillegg praksislærerens/teamets øvrige timeplan, Det blir fokusert på at studentene får veiledet praksis i fag som studentene har valgt de første tre årene av studiet. Praksislærer og studenter diskuterer hvordan det arbeides med disse skolefagene i norsk skole og på praksisskolen spesielt. I de ulike fagplanene omtales praksis med utgangspunkt i profesjonstemaene for studieåret og det enkelte skolefags egenart.
For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet, inneholder praksisopplæringen i tredje og fjerde studieår følgende profesjonstemaer:
- Praktisk-estetiske læringsprosesser.
- Lærerens oppgaver i tråd med lover og forskrifter.
- Elevenes deltakelse.
- Lokalt utviklingsarbeid.
- Samarbeid med aktører i og utenfor skolen.
- Overganger mellom skoleslag.
- Handle i tråd med profesjonsetiske krav.
- Skolens rolle i et demokratisk samfunn .
Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 3 (tredje studieår):
- Mangfold og inkludering / Diversity and Inclusive Education.
- Bærekraftig utvikling og global bevissthet.
- Lokalt utviklingsarbeid.
Vurderingsrapporten for praksisopplæringen i tredje studieår knytter seg til de profesjonstemaer som ligger implisitt i det følgende flerfaglige arbeidet.
I høstsemesteret det 3. året dreier det flerfaglige arbeidet seg om bærekraftigutvikling, miljøetikk og livsstil. Utgangspunktet er lokale og globale ressurs- og miljøutfordringer som vi står overfor i dag.
I vårsemesteret dreier det flerfaglige arbeidet seg om mangfold og inkludering i skolen. Utgangspunktet er et bredt mangfoldsbegrep som omfatter språk, livssyn, kjønn og kultur. Et viktig mål med dette flerfaglige arbeid er å gjøre studentene i stand til å se og bruke mangfoldet i skolen som en ressurs.
Teaching and learning methods
Etter fullført praksisopplæring i første studieår har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om lærerens rolle
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
- har kunnskap om observasjonsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
- kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i arbeidet med fagene
- kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset 1. - 7. trinn
- kan med utgangspunkt i relevant teori velge og bruke aktuelle kartleggingsverktøy i opplæringen
- kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
- kan observere og lede elevers læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver
- kan vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger
Course requirements
Se fagplanen.
Assessment
Se fagplanen.
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Se fagplanen.