EPN

G1PRA2 Practical Training, 2nd Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis grunnskole 1-7 trinn 2. år
Study programme
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført praksisopplæring i andre studieår har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevenes bakgrunn og utvikling som utgangspunkt for læring
  • har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om kulturelt mangfold og flerspråklighet
  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
  • kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
  • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap
  • kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt om grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
  • har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • har innsikt i egen utvikling som lærer
  • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov

Content

Pedagogikk og elevkunnskap har et særskilt ansvar for å integrere teori og praksis slik at utdanningen fremstår som en helhet for studentene. I andre studieår er det spesielt lagt vekt på elevenes faglige, sosiale, kulturelle og personlige læring og utvikling.

Profesjonstemaer

Veiledet praksis i andre studieår forbereder studentene ytterligere på å bli grunnskolelærere for 1. - 7. trinn. Studentene har dette året 15 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap, 15 studiepoeng matematikk og i tillegg 30 studiepoeng i et valgt fag (kroppsøving, kunst og håndverk, musikk, naturfag eller engelsk). Praksisopplæringen vil derfor ha fokus på studentenes fag og hvordan det arbeides med disse fagene på barnetrinnet.

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet, inneholder praksisopplæringen i andre studieår følgende profesjonstemaer:

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • Elevforutsetninger.
  • Kulturelt og språklig mangfold.
  • Elevrelasjoner og klasseledelse.
  • Profesjonsetikk.

Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 2 (andre studieår):

  • Språklig og kulturelt mangfold.
  • Elevens grunnleggende ferdigheter.
  • Begynneropplæring.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Arbeidskrav knyttet til praksisopplæringen 2. år

Det vil ofte være arbeidskrav knyttet opp mot praksis. Vurderingsrapporten viser hvilke arbeidskrav som til enhver tid gjelder. Det vil være arbeidskrav knyttet til studentenes valgte fag (30 studiepoeng).

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Se fagplanen.