EPN

G1PRA1 Practical Training, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis grunnskole 1-7 trinn 1. år
Study programme
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført praksisopplæring i første studieår har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærerens rolle
  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
  • har kunnskap om observasjonsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
  • kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i arbeidet med fagene
  • kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset 1. - 7. trinn
  • kan med utgangspunkt i relevant teori velge og bruke aktuelle kartleggingsverktøy i opplæringen
  • kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
  • kan observere og lede elevers læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver
  • kan vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger

Content

Pedagogikk og elevkunnskap har et særskilt ansvar for å integrere teori og praksis slik at utdanningen fremstår som en helhet for studentene. Praksisopplæring omfatter observasjon, planlegging, gjennomføring og refleksjon over undervisning, individuelt og i samarbeid med flere. Undervisning skal gjennomføres i større og mindre grupper.

Profesjonstemaer

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisningen og praksisopplæringen. Profesjonstemaer for samarbeidet med praksisopplæringen i emne 1 (første studieår) For mer detaljert informasjon se vurderingsrapport:

  • Lærerrollen.
  • Klasseledelse og kontaktlærerfunksjon.
  • Læreplanarbeid.
  • Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. - 7. trinn.

Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 1 (første studieår):

  • Grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Språk og læring

Språk og læring er et arbeidskrav i alle de tre fagene studentene har første studieår. Det er en flerfaglig oppgave knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg som har fokus på språk og læring. Studentene får undervisning som støtter opp om temaet i forkant av andre del av praksis, og kommer til praksis med ferdig utarbeidet undervisningsopplegg i matematikk og norsk. Dette skal gjennomføres når kontaktlærer fra HiO er på praksisbesøk. Praksislærer og kontaktlærer skal sammen med studentene evaluere undervisningsoppleggene ved endt gjennomføring.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Se fagplanen.