Programplaner og emneplaner - Student
G1PEL1100 The teachers facilitation of the students learning and development Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet setter søkelyset på læreres arbeid i møte med eleven, elevgruppen og lærestoffet. Hovedfokus er planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet. Betydningen av læreres handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. ¿ 7. trinn står sentralt og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- klasseledelse, varierte arbeidsmåter og vurderingsformer i skolen
- læring og læreprosesser
- begynneropplæringen for ulike elevgrupper
- de grunnleggende ferdighetene som basis for læring og hvordan disse kan utvikles
- bruk av digitale verktøy
- sammenhenger mellom lærerens ledelse av læringsarbeid, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap
- innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer som ligger i realiseringen av intensjonene i dem
- grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skolen
- systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid
- legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter
- forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
- legge til rette for læring og vurdering for læring i elevfellesskapet
- vurdere ulike læremidler og reflektere over didaktiske muligheter med bruk av IKT
- gjennomføre læreplananalyse med vekt på de grunnleggende ferdighetene
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere, veilede og gi omsorg til den enkelte elev
- legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
- forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
-
Content
Temaer i emne 1
Tema 1: Lærerens arbeid:
- Lovverk og styringsdokumenter.
- Skolens oppgave og innhold.
- Profesjonsetikk og undervisning.
- Veiledning, omsorg og ansvar for elevenes læringsarbeid.
- Pedagogisk forskning.
Tema 2: Læring og ledelse av læringsarbeid:
- Læreforutsetninger og læringsformer.
- Motivasjon og læringsstrategier.
- Planlegging for læring.
- Klasseledelse.
- Læringsmiljø og relasjoner.
- Veiledning.
- Systematisk observasjon.
Tema 3: Læreplanarbeid og undervisning:
- Læreplanarbeid og didaktikk.
- Varierte arbeidsmåter.
- Vurdering.
- Vurdering av læremidler Digitale verktøy for lærerarbeidet.
- LK 06 og lokalt læreplanarbeid.
- Grunnleggende ferdigheter i LK 06.
-
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i studiet omfatter både undervisningstilbudet som blir gitt og studentenes måte å arbeide på. Studiets arbeidsmåter vil dekke et bredt spekter av erfaringer for studentene, både gjennom undervisning og eget arbeid med pensumstoffet.
Aktuelle arbeidsmåter er: Skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i grupper/klasse, digitalt arbeid og digitale læringsressurser og forskjellige former for øvelser, rollespill, casearbeid, formidling og presentasjon.
Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller trinn og være én - eller flerfaglig, eller som selvvalgte kurs. Det legges vekt på at arbeidsmåter i pedagogikk og elevkunnskap kobles til praksisopplæringen.
Praksisopplæring
Praksisopplæring i første studieår er lagt til skolens 1.-4. trinn og har et omfang på 30 dager. Hovedtema er lærerrollen, lærerarbeid og lærerens tilrettelegging for læring.
Profesjonstemaer
For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisningen og praksisopplæringen (se praksisplanen). Profesjonstemaer for samarbeidet med praksisopplæringen i emne 1 (første studieår):
- Lærerrollen.
- Klasseledelse og kontaktlærerfunksjon.
- Læreplanarbeid.
- Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. ¿ 7. trinn.
Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 1 (første studieår):
- Grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.
- Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
Arbeidskrav
- Lærerintervju. Skriftlig notat, individuell oppgave.
- Flerfaglig oppgave med IKT-krav om begynneropplæring. Skriftlig og muntlig oppgave i gruppe.
- Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring. Faglige og didaktiske begrunnelser. Gruppeoppgave. Det er knyttet IKT-krav til arbeidet.
- Elevvurdering, skriftlig notat. Individuell oppgave.
Temaovergripende arbeidskrav:
- Gjennomføring av kurs med tilhørende godkjent notat. Individuell oppgave.
- Planlegging av læring: 1) etablering av kollokviegruppe som skal planlegge og gjennomføre et miniseminar i undervisningen med godkjent tema, 2) individuell refleksjonslogg om arbeidet i gruppen og gjennomføring av seminaret, 3) obligatorisk deltakelse i seminarene.
Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid
Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
Første studieår:
- Intervju som vitenskapelig metode.
- Lesing av forskningsartikler.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Underveis i studiet kan det også forekomme krav om deltakelse i andre faglige aktiviteter. Slike krav spesifiseres i undervisningsplanen. Studenten må selv sørge for at disse kursene er godkjent.
- Det vil være krav om deltakelse i alle fellesforelesninger. Fellesforelesningene er profesjonsrettede og tar i stor grad for seg tema som nyanserer og utdyper pensum. Det kreves et minimum på 80 prosent deltakelse på disse forelesningene i løpet av året. Det vil være mulig å ta igjen fravær ved to anledninger i løpet av året, i form av en flerfaglig kompensatorisk økt per semester. Form og innhold til samlingen presiseres av faglærere. Dersom man har fravær i 1. semester, må man møte på høstens kompensatoriske samling ¿ uansett fag. Detaljert oversikt over fremmøtekrav finnes i årsplanen.
- Deltakelse i flerfaglig periode om begynneropplæring.
Det er krav om deltakelse fordi det i denne perioden blir gitt en faglig introduksjon som vil være et nødvendig grunnlag for det videre lærerstudiet og yrkesprofesjonen. Gyldig fravær kan tas igjen ved oppmøte i undervisningen i en annen klasse. Dersom det ikke er mulig å ta igjen fraværet ved oppmøte, kan det gis en større kompensatorisk oppgave.
Praktisk estetisk dimensjon:
- Sang i skolen og stemmebruk, klassevise økter
- Dramakurs, klassevise økter
Studenter som av gyldig årsak ikke får deltatt på felleskursene har selv ansvar for å orientere seg om, og delta på, seinere tilsvarende kurs.
- Refleksjonsdagen i etterkant av praksisperioden
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
-
Assessment
Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 20 minutter per student. Det benyttes to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres i vårsemesteret første studieår.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurderingskriterier for emne 1 (muntlig eksamen)
- A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god fagforståelse, selvstendig refleksjon og originalitet. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
- B: Meget god. Meget god prestasjon som ligger klart over gjennomsnittet. Studenten viser meget god fagforståelse og selvstendig refleksjon. Fremstillingene er sammenhengene og godt strukturert.
- C: God. Gjennomsnittlig prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
- D: Nokså god. Prestasjonen er under gjennomsnittet. Fremstillingene har mangler når det gjelder kunnskapsoversikt, strukturering, sammenheng og sentrering. Studentens forståelse og egen refleksjon over stoffet er overfladisk.
- E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er store mangler i det som presenteres når det gjelder fagkunnskap og fagforståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
- F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.
Pensum
Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre.
Grunnboka som brukes over 2 år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 2:
Lillejord S, Manger T, Nordahl S (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap
Bergen: Fagbokforlaget
Tema 1: Lærerens arbeid
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap.1
Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998
Tema 2: Læring og ledelse av læringsarbeid
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3, 4, 5 6, 7, 8, 9 og 10
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap.1, 2, 4, 5
Aasen J (2003) Flerkulturell pedagogikk ¿ en innføring, kap. 1, 2, og 4 Hamar: Oplandske bokforlag
Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15 Oslo: Universitetsforlaget
Tema 3: læreplanarbeid og undervisning
Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7,8,9,11,13 Oslo: Universitetsforlaget
Temaovergripende pensum:
Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1
Dysthe, O., Hertzberg, F. og Løkensgaard Hoel, T. (2010) Skrive for å lære Oslo: Abstrakt forlag.
IKT : Bjarnø, Vibeke m.fl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning Bergen: Fagbokforlaget
Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s.109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4
Opplæringsloven (Lov om grunnskolen og vidaregåande opplæring)
Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06)