EPN-V2

G1PEL1100 The teachers facilitation of the students learning and development Course description

Course name in Norwegian
Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Emnet setter søkelyset på læreres arbeid i møte med eleven, elevgruppen og lærestoffet. Hovedfokus er planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet. Betydningen av læreres handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. ¿ 7. trinn står sentralt og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • klasseledelse, varierte arbeidsmåter og vurderingsformer i skolen
    • læring og læreprosesser
    • begynneropplæringen for ulike elevgrupper
    • de grunnleggende ferdighetene som basis for læring og hvordan disse kan utvikles
    • bruk av digitale verktøy
    • sammenhenger mellom lærerens ledelse av læringsarbeid, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap
    • innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer som ligger i realiseringen av intensjonene i dem
    • grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skolen
    • systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid
    • legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter
    • forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering
    • legge til rette for læring og vurdering for læring i elevfellesskapet
    • vurdere ulike læremidler og reflektere over didaktiske muligheter med bruk av IKT
    • gjennomføre læreplananalyse med vekt på de grunnleggende ferdighetene

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere, veilede og gi omsorg til den enkelte elev
    • legge til rette for gjensidig ansvar og utholdenhet i læringsarbeidet
    • forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
  • Content

    Temaer i emne 1

    Tema 1: Lærerens arbeid:

    • Lovverk og styringsdokumenter.
    • Skolens oppgave og innhold.
    • Profesjonsetikk og undervisning.
    • Veiledning, omsorg og ansvar for elevenes læringsarbeid.
    • Pedagogisk forskning.

    Tema 2: Læring og ledelse av læringsarbeid:

    • Læreforutsetninger og læringsformer.
    • Motivasjon og læringsstrategier.
    • Planlegging for læring.
    • Klasseledelse.
    • Læringsmiljø og relasjoner.
    • Veiledning.
    • Systematisk observasjon.

    Tema 3: Læreplanarbeid og undervisning:

    • Læreplanarbeid og didaktikk.
    • Varierte arbeidsmåter.
    • Vurdering.
    • Vurdering av læremidler Digitale verktøy for lærerarbeidet.
    • LK 06 og lokalt læreplanarbeid.
    • Grunnleggende ferdigheter i LK 06.
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsmåtene i studiet omfatter både undervisningstilbudet som blir gitt og studentenes måte å arbeide på. Studiets arbeidsmåter vil dekke et bredt spekter av erfaringer for studentene, både gjennom undervisning og eget arbeid med pensumstoffet.

    Aktuelle arbeidsmåter er: Skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i grupper/klasse, digitalt arbeid og digitale læringsressurser og forskjellige former for øvelser, rollespill, casearbeid, formidling og presentasjon.

    Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller trinn og være én - eller flerfaglig, eller som selvvalgte kurs. Det legges vekt på at arbeidsmåter i pedagogikk og elevkunnskap kobles til praksisopplæringen.

    Praksisopplæring

    Praksisopplæring i første studieår er lagt til skolens 1.-4. trinn og har et omfang på 30 dager. Hovedtema er lærerrollen, lærerarbeid og lærerens tilrettelegging for læring.

    Profesjonstemaer

    For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisningen og praksisopplæringen (se praksisplanen). Profesjonstemaer for samarbeidet med praksisopplæringen i emne 1 (første studieår):

    • Lærerrollen.
    • Klasseledelse og kontaktlærerfunksjon.
    • Læreplanarbeid.
    • Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. ¿ 7. trinn.

    Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 1 (første studieår):

    • Grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.
    • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring.
  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

    Arbeidskrav

    • Lærerintervju. Skriftlig notat, individuell oppgave.
    • Flerfaglig oppgave med IKT-krav om begynneropplæring. Skriftlig og muntlig oppgave i gruppe.
    • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring. Faglige og didaktiske begrunnelser. Gruppeoppgave. Det er knyttet IKT-krav til arbeidet.
    • Elevvurdering, skriftlig notat. Individuell oppgave.

    Temaovergripende arbeidskrav:

    • Gjennomføring av kurs med tilhørende godkjent notat. Individuell oppgave.
    • Planlegging av læring: 1) etablering av kollokviegruppe som skal planlegge og gjennomføre et miniseminar i undervisningen med godkjent tema, 2) individuell refleksjonslogg om arbeidet i gruppen og gjennomføring av seminaret, 3) obligatorisk deltakelse i seminarene.

    Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid

    Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

    Første studieår:

    • Intervju som vitenskapelig metode.
    • Lesing av forskningsartikler.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Underveis i studiet kan det også forekomme krav om deltakelse i andre faglige aktiviteter. Slike krav spesifiseres i undervisningsplanen. Studenten må selv sørge for at disse kursene er godkjent.

    • Det vil være krav om deltakelse i alle fellesforelesninger. Fellesforelesningene er profesjonsrettede og tar i stor grad for seg tema som nyanserer og utdyper pensum. Det kreves et minimum på 80 prosent deltakelse på disse forelesningene i løpet av året. Det vil være mulig å ta igjen fravær ved to anledninger i løpet av året, i form av en flerfaglig kompensatorisk økt per semester. Form og innhold til samlingen presiseres av faglærere. Dersom man har fravær i 1. semester, må man møte på høstens kompensatoriske samling ¿ uansett fag. Detaljert oversikt over fremmøtekrav finnes i årsplanen.
    • Deltakelse i flerfaglig periode om begynneropplæring.

    Det er krav om deltakelse fordi det i denne perioden blir gitt en faglig introduksjon som vil være et nødvendig grunnlag for det videre lærerstudiet og yrkesprofesjonen. Gyldig fravær kan tas igjen ved oppmøte i undervisningen i en annen klasse. Dersom det ikke er mulig å ta igjen fraværet ved oppmøte, kan det gis en større kompensatorisk oppgave.

    Praktisk estetisk dimensjon:

    • Sang i skolen og stemmebruk, klassevise økter
    • Dramakurs, klassevise økter

    Studenter som av gyldig årsak ikke får deltatt på felleskursene har selv ansvar for å orientere seg om, og delta på, seinere tilsvarende kurs.

    • Refleksjonsdagen i etterkant av praksisperioden

    Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 20 minutter per student. Det benyttes to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres i vårsemesteret første studieår.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

    Vurderingskriterier for emne 1 (muntlig eksamen)

    • A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god fagforståelse, selvstendig refleksjon og originalitet. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
    • B: Meget god. Meget god prestasjon som ligger klart over gjennomsnittet. Studenten viser meget god fagforståelse og selvstendig refleksjon. Fremstillingene er sammenhengene og godt strukturert.
    • C: God. Gjennomsnittlig prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
    • D: Nokså god. Prestasjonen er under gjennomsnittet. Fremstillingene har mangler når det gjelder kunnskapsoversikt, strukturering, sammenheng og sentrering. Studentens forståelse og egen refleksjon over stoffet er overfladisk.
    • E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er store mangler i det som presenteres når det gjelder fagkunnskap og fagforståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
    • F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.

    Pensum

    Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre.

    Grunnboka som brukes over 2 år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 2:

    Lillejord S, Manger T, Nordahl S (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap

    Bergen: Fagbokforlaget

    Tema 1: Lærerens arbeid

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap.1

    Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet

    Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998

    Tema 2: Læring og ledelse av læringsarbeid

    Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3, 4, 5 6, 7, 8, 9 og 10

    Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap.1, 2, 4, 5

    Aasen J (2003) Flerkulturell pedagogikk ¿ en innføring, kap. 1, 2, og 4 Hamar: Oplandske bokforlag

    Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15 Oslo: Universitetsforlaget

    Tema 3: læreplanarbeid og undervisning

    Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7,8,9,11,13 Oslo: Universitetsforlaget

    Temaovergripende pensum:

    Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1

    Dysthe, O., Hertzberg, F. og Løkensgaard Hoel, T. (2010) Skrive for å lære Oslo: Abstrakt forlag.

    IKT : Bjarnø, Vibeke m.fl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning Bergen: Fagbokforlaget

    Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s.109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4

    Opplæringsloven (Lov om grunnskolen og vidaregåande opplæring)

    Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06)