EPN-V2

G1NAT2200 Natural Sciences 1, Module 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, emne 2, Naturfaget i Kunnskapsløftet
Study programme
Teacher Education 1.-7. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Målgruppe

Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Lærere som ønsker videreutdanning.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Særskilt opptak til RLE2 krever fullført RLE1 eller tilsvarende. Interne søkere som søker særskilt opptak til RLE2 mens de fortsatt er aktive på RLE1, kan få opptak uten å ha fullført RLE1.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Learning outcomes

Se fagplanen.

Content

Emne II i faget er delt i fire hovedtemaer:

  • Fysikk 1
  • Kropp og helse 1
  • Naturfagdidaktikk 1
  • Teknologi i skolen 1

Fysikk 1

Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om 1) vann, luft, lyd og lys, 2) kraft, arbeid, effekt og energi, 3) vårt solsystem
  • Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
  • Elektrisitet
  • Om praktisk arbeid i fysikk

Teknologi i skolen I

Temaet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk

  • Teknologi og teknologididaktikk
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Kropp og helse 1

Temaet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle temaer innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

  • Oversikt over organsystemene
  • Sanser - med vekt på syn og hørsel
  • Nervesystemet med vekt på sanser
  • Blodets kretsløp og respirasjon
  • Fordøyelsessystemet
  • Skjelett og muskler
  • Fra befruktning til voksen. Pubertet.
  • Helse og livsstil

Naturfagdidaktikk I

Temaet er fagovergripende og er undervisningsmessig fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre temaene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.

  • Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen (Naturfag på små- og mellomtrinnet)
  • Eksperimentell lek og læring
  • Naturfagutstyr og varierte arbeidsmetoder i naturfag
  • Modeller i naturfag
  • Grunnleggende ferdigheter i naturfag (Naturfag som språkverktøy)
  • Naturfag ute
  • Å vurdere naturfag

Course requirements

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne 2 avlegges:

I hovedtemaet "Fysikk 1":

  • Gruppepresentasjon (ca. 30 minutter) med individuell skriftlig rapport (ca. 1500 ord)

I hovedtemaet "Teknologi i skolen 1":

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord)

I hovedtemaet "Kropp og helse 1":

  • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer, fremlegg i gruppe og individuell skriftlig rapport (30 minutters presentasjon og rapport ca. 1500 ord)

I hovedtemaet "Naturfagdidaktikk 1":

  • Et individuelt "over-tid"-prosjekt med framlegg (5 minutter) Det knyttes IKT-krav til prosjektet.
  • Presentasjon av "naturfagnyhet" (5 minutter)
  • Individuell skriftlig rapport fra praksis (ca. 1500 ord)

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 100 % deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Fravær medfører alternativt arbeidskrav.

I hovedemnene «Fysikk I»:

  • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk I

I hovedtemaet "Teknologi i skolen 1":

  • Deltakelse på presentasjonsdag

I hovedemnet "Kropp og helse ":

  • Deltakelse på presentasjonsdag for kropp og helse

I hovedemnet "Naturfagdidaktikk ":

  • Deltakelse på presentasjonsdag av «over-tid prosjekt»

Deltakelse på presentasjonsdag er obligatorisk fordi det gir erfaring med framlegg, respons, diskusjon og vurdering.

Assessment

Eksamen i Emne II består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Karakterskala

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.

Pensum

Totalt antall sider: ca. 640

Erlien, W. & Mork, S. M. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag , Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)

Dahlin, L. K., Svorkmo, A. -G. & Voll, L. O. (2013). Teknologi og design i skolen. Oslo: Cappelen Akademisk. (100 s.)

Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanningen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3, 17-21 (ca. 70 s.)

Pople, S. (2001). Complete Physics . Oxford University Press. Kapittel 1 - 7 (100 s.) Det er også mulig å bruke en norsk fysikkbok. Nærmere beskjed om dette i undervisningen.

Kompendier:

Naturfagseksjonen (red.) (2015). Kompendium i «Kropp og helse» (ca. 50 s.)

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium «Naturfagdidaktikk» (ca.150 s.).

Norges forskningsråd (2003): Nysgjerrigpers arbeidsmetode. Til utdeling. (20 s.)

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

Admission requirements

Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7 trinn.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for studenter ved grunnskolelærerutdanningen i tråd med utdanningenes programplaner.