Programplaner og emneplaner - Student
G1MUS3100 Didactics, Performance and Applied Theory with Emphasis on the History of Music Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk, musikkutøving og anvendt teori med vekt på musikkorientering
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for trinn 1-7
- har kunnskap om musikalsk sjanger-, komposisjons- og formlære, og om representativ musikk fra ulike tider og i ulike kulturer
- har kunnskap om historien til profesjonsrelevante sider av musikkfaget som vitenskaps- og utøvingsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan vise et godt utviklet musikkgehør som kan danne grunnlag for musikalsk forståelse, egen musisering og skaping
- kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i det flerkulturelle samfunnet
- kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i teori om estetikk og kulturutvikling
- kan vurdere, analysere og delta i varierte fagdidaktiske forskings- og utviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere ulike verktøy for elevvurdering, kommunisere grunnlaget for vurdering til elever, foresatte, kollegaer og skoleledelse
Content
Se fagplanen.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
- Arbeidskrav knyttet til flerfaglig tema (tredje studieår).
- Arbeidskravprøve i hørelære.
- Innlevering og gjennomføring av 3 arrangerings- og komposisjonsoppgaver, der bl.a. bruk av digital kompetanse inngår
- Praktisk prøve i aktiviteter fra høstens metodiske ferdighetsmappe, samt spill på akkompagnementsinstrument. Ferdighetsmappen setter studenten sammen selv, etter nærmere kriterier gitt av faglærerne.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende emner:
- Spill på hoved- og akkompagnementsinstrument.
- Metodiske emner inkludert klassesang og digital kompetanse.
- Hørelære og arrangering (dersom ikke annet er avtalt).
Flerfaglighet i det fjerde studieåret
For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår, kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før¿». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.
Assessment
Eksamen i emne 1 består av to muntlige komponenter, hvor den ene er tilknyttet fagdidaktikk og den andre musikkorientering. Varighet: ca. 40 minutter. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.
- Muntlig framlegg i fagdidaktikk.
- Muntlig eksamen i utvalgte musikkhistoriske emner.
Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier oppgis ved studiestart og publiseres på høgskolens digitale læringsplattform. Ved ny/utsatt eksamen må begge komponenter gjennomføres på nytt.
Det gis samlet karakter for G1MUS3100 og G1MUS3200. Begge deler må være bestått. Resultatet fra de to eksamener vektes likt ved samlet karakter.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert karakter A-F.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.
Admission requirements
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, og er også åpent for eksterne søkere.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg er det krav om bestått Musikk 1 i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn eller tilsvarende.