EPN-V2

G1MAT2100 Mathematics 1 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1
Study programme
Teacher Education 1.-7. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Interne sensorer

Content

Andre studieår, høst

Vekt på multiplikasjon og divisjon:

  • Ulike strategier og algoritmer for multiplikasjon og divisjon.
  • Overgang fra aritmetikk til algebra.
  • Algebraiske regler og uttrykk.
  • Likninger og likningssystemer.
  • Enkle funksjoner, knyttet til tallfølger, proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet.
  • Sannsynlighetsbegrepet og enkel kombinatorikk.

Andre studieår, vår

Vekt på måling og brøk:

  • Brøk, desimaltall og prosent.
  • Tall på standardform, potenser.
  • Statistiske undersøkelser, sentral og spredningsmål og grafiske framstillinger av datamaterialer.
  • Måling.

Course requirements

Målgruppe

Målgruppen for utdanningen er skoleledere, for eksempel rektorer, assisterende rektorer, inspektører og avdelingsledere med personalansvar.

Studiet er utviklet for skoleledere som ønsker å kvalifisere seg videre for ledelses- og styringsarbeid i grunn- og videregående skole. Studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av lederrollen innenfor fagområdet utdanningsledelse. De skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for skolens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder skolens rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer.

Opptakskrav

Opptakskrav er minst tre års høyere utdanning tilsvarende 180 studiepoeng.

Søkere som ikke oppfyller kravet om 180 studiepoeng, men som er valgt ut av Utdanningsdirektoratet til å gå på rektorutdanningen ved OsloMet, kan tas opp på bakgrunn av individuell vurdering.

Assessment

Eksamen i vårsemesteret, andre studieår (15 studiepoeng)

Individuell muntlig eksamen som også omfatter innleverte skriftlige arbeider (se avsnittet ¿Arbeidskrav¿ over). Det benyttes intern og ekstern sensor.

Karakterskala

Det gis gradert karakter A-F.

Pensum i emne 2

Hinna, K., Rinvold, R., Gustavsen, T (2012). QED 1-7. 995 sider (ca. halve boka er pensum i emne 2, se semesterplan for nøyaktige antall sider)

Mc Intosh, A (2007). Alle teller! 167 sider (hele boka er pensum i emne 2)

Solem, I. H., B. Alseth, Nordberg, G. (2010). Tall og tanke. 366 sider (hele boka er pensum i emne 2)

I tillegg:

  • Forelesningsnotater.
  • Fagstoff som legges ut på høgskolens digitale læringsplattform.
  • Aktuelle artikler i samråd med faglærer.