EPN-V2

G1KOH3600 Individual Assignment Course description

Course name in Norwegian
Selvvalgt fordypningsoppgave
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Med utgangspunkt i fagets fire hovedområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur, kan studenten velge tema. Fordypningsoppgaven skal ha både en praktisk og en skriftlig del.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om bildekunst, skulptur, design og arkitektur de siste 200 år med vekt på nyere uttrykksformer, og hvordan disse kan brukes i arbeid med barn
    • har kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag
    • har kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns formspråk, identitet og kreativitet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan velge ut og utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler
    • kan bruke metoder for problemløsning i design og teknologi og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget
    • kan analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og sette ulike formuttrykk inn i en kunsthistorisk sammenheng
    • kan være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid
    • kan bruke fagspråk sikkert og funksjonelt, og veilede elever i utviklingen av fagbegreper i arbeidet med bilder, skulptur, design og arkitektur
    • kan planlegge og organisere læring i kunst og håndverk med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget
    • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon
  • Content

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has

    • a broad overview of different sources of risks and how they affect the cashflows and the value of the corporation
    • knowledge about how to quantify those risks with popular risk measures
    • knowledge of how to mitigate or eliminate the risk exposure with standard derivative contracts
    • understanding of when risk management adds value to a corporation

    ;

    Skills

    The student can

    • identify different sources of risks and quantify a corporation's exposure to them ;
    • calculate the impact of different risks using popular risk measures, e.g., Value-at-Risk, for individual positions and for entire portfolios or the entire corporation
    • employ appropriate financial instruments to mitigate or eliminate the impact of the different sources of risks.

    ;

    Competence

    The student

    • is able to quantify and manage the risk of a corporation and
    • has a critical understanding of the limitations of the various techniques discussed in the course.
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Det er felles undervisning med tilhørende arbeidsplan knyttet til fordypningsoppgaven. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 prosent deltakelse på periodens opplegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

    Flerfaglighet

    Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

    Studietur

    For Kunst og håndverk 2 vil det bli arrangert studietur til et aktuelt europeisk kultursted.

    Studieturen er å betrakte som en faglig aktivitet med krav om deltakelse. Studenter som ikke har anledning til å delta på studieturen, vil få et alternativt arbeidskrav.

    Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting.

  • Assessment

    Følgende tre deler inngår i vurderingen:

    • Fordypningsoppgavens praktiske del: Sluttprodukt fremlegges som en presentasjon/utstilling på angitt sted. Prosessdokumentasjon som beskrevet i avsnittet om innhold legges ved.
    • Fordypningsoppgavens skriftlige del. Sendes til eksamenskontoret.
    • Profesjonsrelevant presentasjon: Muntlig presentasjon på 10 minutter med digital bildevisning med utgangspunkt i fordypningsoppgavens tema. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.

    Disse tre delene vurderes samlet med gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

    G1KOH3600 teller 60 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G1KOH3500 teller 40 prosent).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Fordypningsoppgaven kan omarbeides og leveres til ny eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt på de to første delene.

  • Grading scale

    Det benyttes ekstern og intern sensor.

  • Examiners

    Risk management has become an indispensable tool for the management of non-financial and financial corporations alike. This course will make students familiar with risk measurement and management techniques, their advantages and deficiencies. We will cover different sources of risks and how to measure and manage those risks, with a particular focus on financial risks and value at risk. The course will also discuss the economic rationale for risk management, the regulation of banks, and analyze the role of risk management in the last financial crisis and in connection with famous bankruptcies like Long Term Capital Management and Lehman Brothers.

    In risk management, we make heavy use of derivative securities to hedge against risks. For that reason, it is recommended that the student has completed;ØABED4200 Derivatives. The class is quantitative and will employ spreadsheets.

  • Target group and admission

    None.