Programplaner og emneplaner - Student
G1KOH3500 Three- and Two-dimentional Work Course description
- Course name in Norwegian
- Videreføring av tre- og todimensjonalt arbeid
- Study programme
-
Arts and Crafts 2, Grade 1-7Arts and Crafts 2, Grade 1-7Teacher Education 1.-7. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunst og håndverk 2 bygger på Kunst og håndverk 1 og gir fordypet kunnskap gjennom skapende arbeid, fagdidaktisk refleksjon og utvidet innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med et utvalg av materialer og arbeidsmåter som gir læringsutbytte i forhold til læreplan for grunnskolen med særlig vekt på barnetrinnet. Forholdet mellom læreplan og praksis problematiseres gjennom kritisk gransking av oppgaver, undervisning, veiledning og vurdering. Sammenhengen mellom barns lek og læring i faget løftes fram.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bilder som språklige uttrykk, barns bruk av bilder og symboler som en måte å forstå sin omverden på, og kjennskap til arbeidsmåter i begynneropplæringen som støtter barns bildespråklige læring
- har kunnskap om skulptur, installasjon og design og hvordan disse uttrykksformene kan ses i sammenheng med barns lek og stimulere til kreativt skapende arbeid
- har kunnskap om barns romlige lek og hvordan denne kan knyttes til arbeid med arkitektur i nærmiljøet som referanse for skapende virksomhet i arbeid med blant annet estetikk og geometri
Ferdigheter
Studenten
- kan benytte ulike skrifttyper, layout og visuell kommunikasjon for å synliggjøre elevers arbeidsprosesser og resultater, og for å formidle av egne og andres formuttrykk
- kan lage lokale planer for kunst og håndverk og utnytte relevant teori i arbeid med tilpasset opplæring for elever med spesielle evner, interesser eller vansker
- kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
- kan vurdere kvalitet i lærebøker og digitale ressurser og velge hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
- kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
- kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset barnetrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
Content
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
- har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
- kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beherske egnede metoder og verktøy
- benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
- beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
- viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
- analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Generell kompetanse
Studenten
- begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i formgiving, kunst og håndverk
- viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
- analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltagelse på følgende aktiviteter:
Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltagelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Arbeidskrav:
- Gjennomført opplegg i to- og tredimensjonale uttrykk.
- En personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale fra Emne 2.
Flerfaglighet
Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.
Studietur
For Kunst og håndverk 2 vil det bli arrangert studietur til et aktuelt europeisk kultursted.
Studieturen er å betrakte som en faglig aktivitet med krav om deltakelse. Studenter som ikke har anledning til å delta på studieturen, vil få et alternativt arbeidskrav.
Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting.
Assessment
Mappevurdering:
- Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i Emne 2. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon. Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av Emne 2. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.
Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
G1KOH3500 teller 40 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G1KOH3600 teller 60 prosent). Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.
Ny/utsatt eksamen
Som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides og leveres til ny eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert karakterskala A-F.
Examiners
Det benyttes interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Admission requirements
In this course, the student will learn about nursing for patients with chronic diseases, loss of function after injury or disease, intellectual disabilities and other complex diseases. The students will encounter patients in their own homes or in residential care homes. They will gain experience of communicating and interacting with patients and next-of-kin. Challenges related to key patient phenomena, functional impairment, mastery, dignity and user participation will be central aspects of the course. Different perspectives on nursing in a care and rehabilitation context are analysed with the home as the arena, at the intersection between paternalism and autonomy, as well as different cultural values. Interprofessional and intersectoral cooperation and service development and innovation are also included in the course. You will complete 7 weeks of practical training in this course.