EPN-V2

G1KOH3500 Three- and Two-dimentional Work Course description

Course name in Norwegian
Videreføring av tre- og todimensjonalt arbeid
Study programme
Arts and Crafts 2, Grade 1-7
Arts and Crafts 2, Grade 1-7
Teacher Education 1.-7. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Inntil fire oppgaver innenfor fagets hovedområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Til hvert arbeidskrav skal det leveres en personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale. Arbeidskravene er i all hovedsak praktiske, eventuelt med skriftlig dokumentasjon. Arbeidskravene og loggene inngår i en mappe (se under Vurdering).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 prosent deltakelse på følgende aktiviteter:

Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

Required preliminary courses

Eksamen består av to komponenter:

1. Mappe

Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i løpet av semesteret. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon.

Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av semesteret. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.

2. Profesjonsrelevant presentasjon

Ett av arbeidskravene studenten har levert i mappen trekkes ut og blir utgangspunkt for en 10 minutters muntlig presentasjon med digital bildevisning. Det gis forberedelsestid og veiledning før eksamen. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.

Karakterskala

Disse to komponentene vurderes samlet med bestått/ikke bestått. Det benyttes interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer. I vurderingsarbeidet er det mappen som veier tyngst.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan bearbeides og leveres til ny eksamen. Begge komponenter må gjennomføres ved ny/utsatt eksamen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bilder som språklige uttrykk, barns bruk av bilder og symboler som en måte å forstå sin omverden på, og kjennskap til arbeidsmåter i begynneropplæringen som støtter barns bildespråklige læring
  • har kunnskap om skulptur, installasjon og design og hvordan disse uttrykksformene kan ses i sammenheng med barns lek og stimulere til kreativt skapende arbeid
  • har kunnskap om barns romlige lek og hvordan denne kan knyttes til arbeid med arkitektur i nærmiljøet som referanse for skapende virksomhet i arbeid med blant annet estetikk og geometri

Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte ulike skrifttyper, layout og visuell kommunikasjon for å synliggjøre elevers arbeidsprosesser og resultater, og for å formidle av egne og andres formuttrykk
  • kan lage lokale planer for kunst og håndverk og utnytte relevant teori i arbeid med tilpasset opplæring for elever med spesielle evner, interesser eller vansker
  • kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • kan vurdere kvalitet i lærebøker og digitale ressurser og velge hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
  • kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
  • kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset barnetrinnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping

Content

Det benyttes ekstern og intern sensor.

Teaching and learning methods

Med utgangspunkt i fagets fire hovedområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur, kan studenten velge tema. Fordypningsoppgaven skal ha både en praktisk og en skriftlig del.

Course requirements

Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltagelse på følgende aktiviteter:

Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltagelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

Arbeidskrav:

  • Gjennomført opplegg i to- og tredimensjonale uttrykk.
  • En personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale fra Emne 2.

Flerfaglighet

Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Studietur

For Kunst og håndverk 2 vil det bli arrangert studietur til et aktuelt europeisk kultursted.

Studieturen er å betrakte som en faglig aktivitet med krav om deltakelse. Studenter som ikke har anledning til å delta på studieturen, vil få et alternativt arbeidskrav.

Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting.

Assessment

Mappevurdering:

  • Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i Emne 2. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon. Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av Emne 2. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.

Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

G1KOH3500 teller 40 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G1KOH3600 teller 60 prosent). Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.

Ny/utsatt eksamen

Som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides og leveres til ny eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Gradert karakterskala A-F.

Examiners

Følgende tre deler inngår i vurderingen:

  • Fordypningsoppgavens praktiske del: Sluttprodukt fremlegges som en presentasjon/utstilling på angitt sted. Prosessdokumentasjon som beskrevet i avsnittet om innhold legges ved.
  • Fordypningsoppgavens skriftlige del. Sendes til eksamenskontoret.
  • Profesjonsrelevant presentasjon: Muntlig presentasjon på 10 minutter med digital bildevisning med utgangspunkt i fordypningsoppgavens tema. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.

Disse tre delene vurderes samlet med gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

G1KOH3600 teller 60 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G1KOH3500 teller 40 prosent).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Fordypningsoppgaven kan omarbeides og leveres til ny eksamen.

Admission requirements

Alle hjelpemidler tillatt på de to første delene.