EPN

G1KOH3110 Two- and Three-dimentional Work Course description

Course name in Norwegian
To- og Tredimensjonalt arbeid
Study programme
Kunst og håndverk 1 for 1.-7. trinn i grunnskolen / Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Introduction

Kunst og håndverk 1 gir en innføring i visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. - 7. trinn i grunnskolen. Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet i faget og tar for seg organisert læring i kunst og håndverk, fagets historiske utvikling, relevans og legitimering som allmenndannende fag i skolen. Studenten skal arbeide med praktiske, skapende prosesser for å bli en god veileder for elevene, og kunne bruke ulike vurderingsformer som bidrar til elevenes læring.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med skulptur, design og arkitektur
  • har kunnskap om hovedretninger innenfor skulptur, bildekunst og utvikling av moderne kunsthåndverk, design og arkitektur
  • har kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
  • har kunnskap om sentrale teorier om barns to- og tredimensjonale formspråkutvikling og barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder
  • har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
  • kan bruke tegning i arbeid med skulptur, design og arkitektur
  • kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med skulptur, bilder, design og arkitektur
  • kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og håndverktøy som egner seg for oppgaver på barnetrinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
  • kan bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver
  • kan bruke tegning i arbeid med bilder
  • kan anvende digitale verktøy i skapende arbeid
  • kan organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
  • kan gjennomføre læringsorientert vurderingspraksis
  • kan bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst og formkultur på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kulturuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning, og tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk for barnetrinnet 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta i bruk kulturelle forskjeller i elevgruppen som ressurs og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
  • kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
  • kan bidra til utvikling av grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk i begynneropplæringen
  • kan formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk
  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

80 % deltakelse på følgende aktiviteter:

Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

Arbeidskrav:

  • Gjennomførte oppgaver innenfor fagets hovedområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Antall arbeidskrav kan variere noe fra år til år, men samlet dekker de fagets hovedområder som nevnt ovenfor.
  • En personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale fra hele semesteret..

Flerfaglighet

Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Assessment

Eksamen består av to komponenter:

  • Mappe.

Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i løpet av semesteret. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon.

Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av semesteret. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.

  • Profesjonsrelevant presentasjon.

Muntlig presentasjon på ti minutter med digital bildevisning med utgangspunkt i tema fra semesterets undervisningsperioder. Tema tildeles etter trekking og det gis forberedelsestid og veiledning før eksamen. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.

Disse to komponentene vurderes samlet med gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Det benyttes ekstern og intern sensor. I vurderingsarbeidet er det mappen som veier tyngst.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan bearbeides og leveres til ny eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Hjelpemidler tillatt på mappen og til forberedelsestiden for presentasjonen.

Grading scale

 Gradert karakterskala A-F.

Examiners

Det benyttes ekstern og intern sensor.

Admission requirements

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 1.-7. trinn, må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.