Programplaner og emneplaner - Student
G1KOH2200 Arts and Crafts 1, Spring Term Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst og håndverk 1, vårsemester
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. gradeBachelor - Bilingual Specialist Teacher
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010.
Learning outcomes
Etter fullført emne 1 og emne 2 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med skulptur, design og arkitektur
- har kunnskap om hovedretninger innenfor skulptur, bildekunst og utvikling av moderne kunsthåndverk, design og arkitektur
- har kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
- har kunnskap om sentrale teorier om barns to- og tredimensjonale formspråkutvikling og barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
- har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder
- har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
- har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
- kan bruke tegning i arbeid med skulptur, design og arkitektur
- kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med skulptur, bilder, design og arkitektur
- kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og håndverktøy som egner seg for oppgaver på barnetrinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
- kan bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver
- kan bruke tegning i arbeid med bilder
- kan anvende digitale verktøy i skapende arbeid
- kan organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
- kan gjennomføre læringsorientert vurderingspraksis
- kan bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst og formkultur på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kulturuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
- kan planlegge og gjennomføre undervisning, og tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
- kan vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk for barnetrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta i bruk kulturelle forskjeller i elevgruppen som ressurs og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
- kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
- kan bidra til utvikling av grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk i begynneropplæringen
- kan formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk
- kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
- kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Inntil fire oppgaver innenfor fagets hovedområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Til hvert arbeidskrav skal det leveres en personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale. Arbeidskravene er i all hovedsak praktiske, eventuelt med skriftlig dokumentasjon. Arbeidskravene og loggene inngår i en mappe (se under Vurdering).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 prosent deltakelse på følgende aktiviteter:
- Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Assessment
Eksamen består av to komponenter:
1. Mappe
Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i løpet av semesteret. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon.
Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av semesteret. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.
2. Profesjonsrelevant presentasjon
Ett av arbeidskravene studenten har levert i mappen trekkes ut og blir utgangspunkt for en 10 minutters muntlig presentasjon med digital bildevisning. Det gis forberedelsestid og veiledning før eksamen. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.
Karakterskala
Disse to komponentene vurderes samlet med gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensor. I vurderingsarbeidet er det mappen som veier tyngst.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan bearbeides og leveres til ny eksamen. Begge komponenter må gjennomføres ved ny/utsatt eksamen.
Admission requirements
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen