EPN-V2

G1ENG3600 English Text Competence 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk tekst og kultur 2
Study programme
English 2, Grade 1-7
Teacher Education 1.-7. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Etter fullført praksisopplæring i andre studieår har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevenes bakgrunn og utvikling som utgangspunkt for læring
  • har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om kulturelt mangfold og flerspråklighet
  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
  • kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
  • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap
  • kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt om grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
  • har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • har innsikt i egen utvikling som lærer
  • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov

Learning outcomes

Se fagplanen.

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav i må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges i Engelsk tekst og kultur 2:

  • One journal entry relatert til praksisrettet fordypingsprosjekt.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 1-7 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Flerfaglighet

For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før¿». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Pedagogikk og elevkunnskap har et særskilt ansvar for å integrere teori og praksis slik at utdanningen fremstår som en helhet for studentene. I andre studieår er det spesielt lagt vekt på elevenes faglige, sosiale, kulturelle og personlige læring og utvikling.

Profesjonstemaer

Veiledet praksis i andre studieår forbereder studentene ytterligere på å bli grunnskolelærere for 1. - 7. trinn. Studentene har dette året 15 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap, 15 studiepoeng matematikk og i tillegg 30 studiepoeng i et valgt fag (kroppsøving, kunst og håndverk, musikk, naturfag eller engelsk). Praksisopplæringen vil derfor ha fokus på studentenes fag og hvordan det arbeides med disse fagene på barnetrinnet.

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet, inneholder praksisopplæringen i andre studieår følgende profesjonstemaer:

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • Elevforutsetninger.
  • Kulturelt og språklig mangfold.
  • Elevrelasjoner og klasseledelse.
  • Profesjonsetikk.

Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 2 (andre studieår):

  • Språklig og kulturelt mangfold.
  • Elevens grunnleggende ferdigheter.
  • Begynneropplæring.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Engelsk 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.