EPN-V2

G1ENG3200 English Text Competence 1 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk tekst og kultur 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Å være lærer i naturfag 1

    Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

    • Begrunnelser for naturfag som skolefag.
    • Læreplanen i naturfag for Kunnskapsløftet (LK06).
    • Om naturvitenskapens metoder og tenkemåter.
    • Rapportskriving i naturfag.

    Fysikk 1

    Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

    • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om
      • vann, luft, lyd og lys
      • kraft, arbeid, effekt og energi
      • vårt solsystem
    • Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
    • Om praktisk arbeid i fysikk

    Jorda, planeten som ble levende I (biologi og geofag)

    Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

    • Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer.
    • Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer og biologisk mangfold.
    • Det biologiske mangfoldet, artskunnskap.
    • -Bærekraftig utvikling- og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
    • Feltarbeid i naturfag.
    • Kretsløp i naturen.
    • Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
    • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.
    • Vær og klima.

    Kjemi I

    Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

    • Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
    • Om praktisk arbeid i kjemi.
    • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
    • Grunnstoffene og periodesystemet.
    • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
    • Generelt om kjemisk reaksjoner.
    • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.

    Teknologi i skolen I

    Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

    • Teknologi og teknologididaktikk
    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

    Kropp og helse 1

    Emnet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

    • Oversikt over organsystemene.
    • Sanser - med vekt på syn og hørsel.
    • Nervesystemet.
    • Blodets kretsløp og respirasjon.
    • Fordøyelsessystemet.
    • Skjelett og muskler.
    • Fra befruktning til voksen. Pubertet.
    • Helse og livsstil.
  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overganger fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
    • har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
    • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
    • har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
    • har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
    • har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
    • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
    • har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være god språkmodell for elevene
    • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
    • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid, som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
    • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
    • kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
    • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
    • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
    • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • Teaching and learning methods

    Engelsk er et språk som studenter i grunnutdanningen og elever i skolen møter og arbeider med i tillegg til sitt førstespråk. Studentene utvikler sin evne til å se flerspråklighet som en ressurs i arbeidet med engelsk. Flerkulturelle perspektiver i engelskfaget tematiseres i arbeidet med selve språket som uttrykk for kultur, gjennom arbeidet med tekster fra ulike land og perioder, ulike varianter av engelsk og ikke minst fokus på språkbruk tilpasset kontekst.

    Engelsk trinn 1-7 legger vekt på å gjøre studentene i stand til å ta de grep innenfor engelskfaget som kan bidra til å lette elevenes overgang fra ett trinn til et annet i opplæringsløpet. Sentralt i dette arbeidet er utviklingen av de kommende lærernes vurderingskompetanse i faget og et bredt repertoar av arbeidsmåter og undervisningsmetoder slik at de kan gi støtte og tilpasse opplæringen til den enkelte eleven i forhold til behov.

    Arbeidsmåter

    Studiearbeidet i Engelsk språklæring 1 og Engelsk tekst og kultur 1 vil bestå av varierte arbeidsmåter. Noe av lærestoffet vil bli formidlet gjennom forelesninger; annet vil tas opp i ulike former for verksteder (workshops ) og seminarer ledet av faglærere eller studenter. I tillegg vil fagstoff være tilgjengelig på høgskolens læringsplattform. Det forventes at studentene tilegner seg en del av pensumlitteraturen på egenhånd.

    I tillegg til forelesninger og profesjonsfaglige verksteder vil studiearbeidet være knyttet til innlevering av ulike typer tekster til en professional learning journal . Studentene skriver eller gjør muntlige opptak som svar på relevante oppgaver i forkant som forberedelse til eller i etterkant som konsolidering av ulike undervisningstemaer. I språkfag som engelsk er det mulig å bruke digitale verktøy til nettopp å lage enkle og sammensatte tekster med både lyd og bilde i tillegg til vanlig skrift.

    Det blir gitt oppgaver til journalen innenfor hovedtemaene i hvert emne i studiet, men studentenes samling avjournal entries er å oppfatte som én dynamisk professional learning journal. Antall obligatoriske journal entries står under -Arbeidskrav- nedenfor. Studentene får tilbake- og framovermelding på tekstene sine, hovedsakelig av faglærer som har ansvaret for temaet som er behandlet, eller av medstudenter. Enkelte oppgaver vil være par- eller gruppeinnleveringer. Beskrivelse av professional learning journal vil foreligge ved begynnelsen av hvert emne, med tidsrammer, vurderingskriterier og krav til de enkelte innleveringers utforming og omfang.

    Arbeidsspråket i studiet er engelsk, både muntlig og skriftlig. Samtidig er alt fagstoff på målspråket. I tillegg til arbeid med IKT som verktøy og læringsstøtte, bidrar engelskfaget i utviklingen av studentenes digitale kompetanse ved å stille krav til etisk kildebruk og nettvett i ulike oppgaver.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav i Engelsk språklæring 1 må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    • Two journal entries.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Engelsk trinn 1-7 har følgende krav om deltakelse:

    • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.

    Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

    Flerfaglighet

    For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før¿». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

  • Assessment

    Muntlig eksamen i gruppe. Det gis individuell karakter.

    Avsluttende karakter i Engelsk 1 oppnås når eksamen i G1ENG3100 og G1ENG3200 er er gjennomført med bestått karakter. De to emnene vektes likt ved samlet karakter.

  • Grading scale

    Det gis gradert karakter (A-F).

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor

  • Target group and admission

    Målgruppe

    Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

    Opptakskrav

    For eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

    Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.