EPN-V2

G1ENG2200 English 1 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1
Study programme
Teacher Education 1.-7. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn ved Høgskolen i Oslo, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010.

Engelsk er et verdensspråk som spiller en helt sentral rolle i utdanning, arbeidsliv, fritid og for den enkeltes utvikling. For at dagens barn og unge skal være best mulig i stand til møte denne situasjonen, må de mestre engelsk i tillegg til sitt førstespråk. Framtidige engelsklærere må derfor ha nødvendig faglig, fagdidaktisk og generell utøverkompetanse, slik at de kan lede læringsarbeidet til beste for en mangfoldig elevgruppe. Samtidig skal de bidra til at elevene kan bruke det engelske språkets tekster i vid forstand til personlig vekst og berikelse, så de på sikt kan ta aktiv del i det globale fellesskapet.

Engelskfaget er et danningsfag og et redskapsfag, og engelsklærerne må være trygge modeller i klasserommet, med gode språkferdigheter og god innsikt i egne læringsstrategier. Engelsklærere skal legge til rette for helhetlig begynneropplæring i engelsk i tråd med relevant forsknings- og utviklingsarbeid, med gjeldende læreplan og med det verdigrunnlaget skolen bygger på.

Studentene skal gjennom studiet opparbeide solid kunnskap om engelsk på barnetrinnet i et fagdidaktisk perspektiv. Dette omfatter kunnskap om hva som kjennetegner språkutviklingen i denne aldersgruppen, hvordan språket er bygd opp og hvordan ulike tekster best kan brukes på barnetrinnet til fordel for både gutter og jenter. Som framtidige lærere må studentene vite hvordan de grunnleggende ferdighetene - muntlige og digitale ferdigheter, å kunne lese, skrive og regne - står sentralt i begynneropplæringen i engelsk, slik at de er i stand til å legge til rette for utvikling av grunnleggende ferdigheter for alle elever fra 1. til 7. trinn i grunnskolen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om barns språklæring i et andrespråkperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
  • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
  • har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for eleven
  • kan planlegge, lede og vurdere læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
  • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpaset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Content

Progresjon i engelsk og overgang til barnetrinnets siste del 5.-7. trinn:

  • Engelsk språk og språklæring del B.
  • Innføring i tekst og kultur del B.
  • Grunnleggende ferdigheter med fokus på trinn 5-7.
  • Vurdering for læring.
  • Analyse av læreplan og læreverk.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til et bestemt antall tekster til studentenes professional learning journal (se kapittelet «Arbeids- og undervisningsformer» ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • To journal entries

- Journal entry relatert til metodologi (gruppeoppgave, muntlig presentasjon på 15-20 minutter).

- Journal entry relatert til analyse av elevtekst ((individuell oppgave: tekst som svar på 12 spørsmål).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. G1EN1 (1-7) emne 11 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Assessment

Eksamen i vårsemesteret

Individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Pensum

FAGLITTERATUR (totalt ca. 750 sider)

Fagdidaktikk:

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet: A Teacher¿s Guide. Oslo: Gyldendal Akademisk (378 s.)

Språklære:

Flognfeldt, M.E. & Lund, R.E. (2016) English for Teachers and Learners. Oslo: Cappelen DAMM Akademisk (174 s.)

I tillegg kommer et elektronisk pensum tilrettelagt i høgskolens digitale læringsplattform (ca. 200 sider). Anbefalte tekster ut over pensum vil bli kunngjort der.

Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:

Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen

English Subject Curriculum (LK06 in English)

SKJØNNLITTERATUR

Bildebøker 5-7:

Altman, L. (1993). Amelia¿s Road. Lee & Low Books.

Davies, N. (2013). The Promise. Walker Books.

Morley, B. (2009). The Silence Seeker. Tamarind Books.

Say, A. (1993). Grandfather¿s Journey. Houghton Mifflin Company.

Silverstein, S. (1964). The Giving Tree. Harper Collins.

Tan, Shaun (2010). The Red Tree. Hodder Children's Books.

Romaner:

Fraillon, Z. (2016). The Bone Sparrow. Hodder and Stoughton.

Lewis, C.S. (1950, 2009). The Lion, the Witch and the Wardrobe (The Chronicles of Narnia). HarperCollins Children's Books.

Film:

Maleficent (2014)