EPN-V2

FYSIOPRA Knowledgebased Clinicial Physiotherapy Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet omfatter klinisk virksomhet med hovedsakelig aktivt pasient-/brukerrettet arbeid. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Rollen som fysioterapeut og som veileder for pasienter/brukere, etikk og samarbeid i en forskningsbasert praksis er sentralt i emnet. Emnet består av to praksisperioder med like læringsutbytter som skal oppnås i ulike kontekster og med forskjellige pasientgrupper på to praksissteder. Det stilles krav om økende grad av selvstendighet og redusert behov for veiledning i pasientarbeid og tverrprofesjonelt samarbeid. Likeledes kreves økende grad av refleksjon og handlingsrepertoar, styrket evne til å tilpasse seg behandlingssituasjoner, bedre struktur og effektivitet, noe som er uavhengig av praksisstedet. Etter at de to praksisperiodene er bestått, vil klinisk eksamen vise om studenten i tilstrekkelig grad kan ta i bruk og integrere kunnskap fra alle tidligere emner og praksisperioder i en gitt, ukjent klinisk situasjon.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
  • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
  • har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
  • kan stille praksisrelevante spørsmål
  • har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
  • gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
  • planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
  • anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
  • kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
  • legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
  • tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
  • selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
  • vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
  • foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
  • vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
  • skrive journal etter utdanningens retningslinjer
  • vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
  • bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
  • gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
  • *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
  • *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
  • vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
  • vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
  • vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
  • ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Teaching and learning methods

Grade scale A-F.

Course requirements

Arbeidskrav

  • Skjemaet som inneholder veileders vurdering av studenten i første praksisperiode skal levers til praksisveileder i andre praksisperiode

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis inkludert praksisseminar

Praksis

Hver praksisperiode er en selvstendig enhet som vurderes for seg til bestått/ikke bestått. Periode 1 er i 5. semester, mens periode 2 er i 6. semester. Hver periode skal tilsvare ni fulle uker. Praksisveileder vurderer studenten. Praksisperiode 1 må være bestått før studenten kan starte på praksisperiode 2.

Assessment

4 credits overlap with FYSIO1000, 6 credits overlap with MENDI1000, 1 credit overlaps with FYSIO1100 and MENDI1100, 5 credits overlap with FYSIO1200 and MENDI1200, 5 credits overlap with FYSIO1300, and 3 credits overlap with MENDI1300.

Grading scale

Gradert karakter A-F

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.