EPN-V2

FYSIO3000 International Public Health Course description

Course name in Norwegian
International Public Health
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Ekstern praksis er læringsarena for å oppdage og begrunne fysioterapifaglige problemstillinger for å utvikle ny kunnskap, ferdighet og generell kompetanse i direkte kontakt med pasienter/brukere. Studentene får veiledning av autorisert fysioterapeut som står ansvarlig for alt pasient-/brukerarbeid. Vanligvis skal de følge ordinær arbeidstid på praksisstedet.

    Ekstern praksis begynner i 1. semester for at studentene skal bli kjent med yrkesutøvelsen så tidlig som mulig og for at praksisstudiene skal motivere til og øke forståelsen av teoristudier og ferdighetstrening. Praksisstudiene har tydelig progresjon fra 1. til og med 6. semester. Omfanget øker fra enkeltdager tidlig i studiet til lengre, sammenhengende perioder i siste studieår. På denne måten legges det til rette for stadig flere kliniske fysioterapioppgaver, mer komplekse arbeidsoppgaver og selvstendighet i arbeidet.

    Praksisstudier tilsvarer totalt 45 studiepoeng og er fordelt på følgende seks emner: MENDI1000, MENDI1300, MENDI2000, MENDI2200, IPH3000 og MENDIPRA.

    Universitetet har avtale med mange ulike praksissteder, og praksisløpet for studentene vil derfor variere. Et eksempel på et praksisløp er som følger:

    1. studieår

    • observasjonspraksis
    • individuell instruksjon og veiledning av én bruker (prøveelevsarbeid)

    2. studieår

    • klinisk praksis ved universitetets poliklinikk
    • instruksjon og veiledning av brukergrupper

    3. studieår

    • klinisk praksis på universitetets poliklinikk kombinert med kommunehelsetjeneste
    • klinisk praksis på sykehus/institusjoner i helseforetak/kommunehelsetjeneste

    Hver praksisperiode har særegne krav til obligatorisk studentarbeid som kommer i tillegg til ordinær klinisk virksomhet. Eksempler er skriftlige oppgaver, undervisning og veiledning. All praksis i et emne må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se emnebeskrivelsene for nærmere bestemmelser.

  • Required preliminary courses

    OsloMet - storbyuniversitetet har mange utvekslingsavtaler som alle er grundig kvalitetssikret og utformet med tanke på å bidra til faglig og personlig utvikling. Det er tilrettelagt for 2 - 6 måneders studium i utlandet i 3. studieår. Mulighetene er knyttet opp mot teoristudier, praksisstudier og bacheloroppgave. Alle oppgaver i tilknytning til utvekslingsstudier må skrives på engelsk.  Vi viser til kriterier for studentutveksling og informasjon om utenlandsopphold.

    Utvekslingsavtalene tilbyr studenter fra universitetets internasjonale samarbeidspartnere å ta deler av studiet her. Alle emner kan være aktuelle for skandinavisk talende, mens det er de tre emnene i 3. studieår som kan være aktuelle for engelskspråklige. Særlig gjelder dette emnet IPH3000 som i sin helhet går på engelsk for alle studentene, og som er aktuelt både for bachelor- og videreutdanningsstudenter. Studentene må være forberedt på at noe av undervisningen kan foregå på engelsk.

    En viktig del av internasjonalisering er de ansattes nettverk, forskningssamarbeid og andre former for samarbeid med kolleger i andre land. Utdanningen er også representert i internasjonale nettverk og andre fora knyttet til utdanning av fysioterapeuter.

  • Learning outcomes

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav er alle former for arbeider som settes som vilkår for å gå opp til eksamen eller bestå praksis. De må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen og /eller har oppfylt kravene til progresjon. 

    Studenten får normalt to forsøk på hvert arbeidskrav før ordinær eksamen. Et tredje forsøk gis før ny og utsatt eksamen. Hvis det da ikke er godkjent, kan studentene søke om å ta sitt 4. og siste forsøk. Søknader innvilges kun i særlige tilfeller. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp. 

    Aktiviteter knyttet til INTER1100 er definert som arbeidskrav under MENDI1300 (se beskrivelse av MENDI1300). Arbeidskravene vurderes av faglærer til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Arbeidskrav omfatter også krav om tilstedeværelse. Det er obligatorisk tilstedeværelse på alle deler av studiet hvor studentene ikke kan oppnå læringsutbyttene på egenhånd.

    Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjon til emner, seminarer, organisert gruppearbeid i alle emner og INTER1100 Den samme ungen - ulike arenaer. Deltakelse er nødvendig for å sikre at pasientundersøkelse og -behandling blir forankret i teori og grundig ferdighetstrening på medstudenter under veiledning. Det er studentens ansvar å påse at krav til tilstedeværelse oppfylles.

    Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i ekstern praksis. Studenten skal tre inn i rollen som fysioterapeut og delta i ordinær virksomhet i ordinær arbeidstid på praksisstedet.

    Studenten må ha tilfredsstilt de spesifiserte kravene i emnet for å fremstille seg til eksamen. Dersom fraværsgrensen overskrides vil det i den grad det er mulig, bli stilt krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Fravær fra obligatorisk undervisning, som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens studieprogresjon.

  • Teaching and learning methods

    Vurdering

    Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring samtidig som det skal gi utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat.

    Eksamen

    De fleste emner har krav som må være tilfredsstilt før studenten kan fremstille seg til eksamen, se emnebeskrivelser. Alle emner avsluttes med eksamen, se tabellen nedenfor. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått eller gradert skala A-F, der A-E er bestått og F ikke bestått.

    Der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor vurderer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del skal oppsummeres og er retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.

    Sensorordninger

    Alle studenter vurderes av to sensorer. I MENDIPRA vurderes alle av én ekstern og én intern sensor. Emnet MENDI2100 har ekstern sensor til å kvalitetssikre eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Ved de øvrige eksamenene vurderes 10 - 25 % av studentene av både ekstern og intern sensor, mens de øvrige vurderes av to interne sensorer.

    Skikkethet

    Vitnemål for fullført studium forutsetter at studenten er skikket for yrket. En student som utgjør en mulig fare for pasienters, klienters og brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere som helsepersonell. Studenter som viser liten evne til å kunne mestre fysioterapeutyrket, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen. Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning av 30.06.06.

  • Course requirements

    Informasjon om studiet

    Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsefag 11.04.2012.

    Endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 24.05.2016.

    Endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 16.04.2018.

    Siste endringer godkjent av prodekan ved Falultet for helsevitenskap 12.04.2019.

  • Assessment

    Examination form: Individual oral exam, 20 minutes. The student may choose between English and Norwegian as examination language.

    Examination content: Learning outcomes from part I, II and III.

    The work requirements must be fulfilled before the student can take the exam.

  • Grading scale

    ECTS grading A - F

  • Examiners

    Two examiners evaluate all students. One examiner is external on 10% of the students.

  • Target group and admission

    Entry requirement

    Completion of at least one year of undergraduate studies within a relevant area.