Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO2200 Prevention, Treatment, Rehabilitation and Habilitation - specific Patient-/User Groups Course description
- Course name in Norwegian
- Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
- Weight
- 35.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.
Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie
Required preliminary courses
BARNPRA1, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om rehabilitering og fysioterapeutens fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt samarbeid
- har bred kunnskap om kommunikasjon, samarbeid og veiledning med pasient/klient, pårørende og andre samarbeidspartnere
- kan gjøre rede for hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning i individuelle rehabiliterings- og habilteringsprosesser
- har grunnleggende og bred kunnskap om forebygging av livsstilssykdommer
- kan diskutere fysisk aktivitet for personer med kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser
- har bred kunnskap om menneskets utvikling og endring i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om motorisk læring og kontroll
- har kunnskap om hvordan kropp og bevegelse påvirkes av normer, verdier, kultur og samfunn
- har kunnskap om et utvalg av standardiserte tester og testutstyr
- har bred kunnskap om og kan begrunne undersøkelse, behandling, rehabilitering og habilitering for personer med nedsatt funksjon
- har kunnskap om tekniske og ortopediske hjelpemidler, samt tilrettelegging av miljø
- kan gjøre rede for lover, forskrifter, veiledere og andre føringer som gjelder for statlig og kommunalt ansvar for behandling, re- og habiliteringsvirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskap fra tidligere emner sammen med evidens- og erfaringsbasert kunnskap for å vurdere funksjon, og planlegge mål og tiltak i samarbeid med brukere
- anvende det teoretiske rammeverket i ICF i vurderinger av pasienters funksjon, aktivitet og deltakelse
- anvende treningsprinsipper og læringsteorier for å beskrive, vurdere og drøfte gruppeaktivitet
- dokumentere gjennomførte fysioterapeutiske tester/funksjonsundersøkelser av ulike pasienter/brukere og faglige vurderinger av disse
- planlegge et tilpasset treningsopplegg basert på kasuistikker, og gjennomføre opplegget med en studentgruppe
- * kommunisere og samarbeide med veileder(e), pasienter, pårørende og andre på praksisstedet
- * overholde praksisstedets rutiner og retningslinjer
- * anvende fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer i praksis
* Læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid innen emnets fagenheter
- formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- samarbeide med medstudent(er) om planlegging og gjennomføring av fysioterapifaglige oppgaver
- identifisere og reflektere over fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk praksis
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:Studenten
- har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og ev. komplikasjoner knyttet til dette
- har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
- kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- kan iverksette trygghetsskapende tiltak
- kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling
Generell kompetanse:Studenten
- kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
Innhold
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
- Medisinsk utstyr
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
- Barnesykepleierens pedagogiske funksjon
Course requirements
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Assessment
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned
Grading scale
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Examiners
Bestått/ikke bestått.