EPN-V2

FYSIO2200 Prevention, Treatment, Rehabilitation and Habilitation - specific Patient-/User Groups Course description

Course name in Norwegian
Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper
Study programme
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
Weight
35.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie

Required preliminary courses

BARNPRA1, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om rehabilitering og fysioterapeutens fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt samarbeid
  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samarbeid og veiledning med pasient/klient, pårørende og andre samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning i individuelle rehabiliterings- og habilteringsprosesser
  • har grunnleggende og bred kunnskap om forebygging av livsstilssykdommer
  • kan diskutere fysisk aktivitet for personer med kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser
  • har bred kunnskap om menneskets utvikling og endring i et livsløpsperspektiv
  • har bred kunnskap om motorisk læring og kontroll
  • har kunnskap om hvordan kropp og bevegelse påvirkes av normer, verdier, kultur og samfunn
  • har kunnskap om et utvalg av standardiserte tester og testutstyr
  • har bred kunnskap om og kan begrunne undersøkelse, behandling, rehabilitering og habilitering for personer med nedsatt funksjon
  • har kunnskap om tekniske og ortopediske hjelpemidler, samt tilrettelegging av miljø
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter, veiledere og andre føringer som gjelder for statlig og kommunalt ansvar for behandling, re- og habiliteringsvirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskap fra tidligere emner sammen med evidens- og erfaringsbasert kunnskap for å vurdere funksjon, og planlegge mål og tiltak i samarbeid med brukere
  • anvende det teoretiske rammeverket i ICF i vurderinger av pasienters funksjon, aktivitet og deltakelse
  • anvende treningsprinsipper og læringsteorier for å beskrive, vurdere og drøfte gruppeaktivitet
  • dokumentere gjennomførte fysioterapeutiske tester/funksjonsundersøkelser av ulike pasienter/brukere og faglige vurderinger av disse
  • planlegge et tilpasset treningsopplegg basert på kasuistikker, og gjennomføre opplegget med en studentgruppe
  • * kommunisere og samarbeide med veileder(e), pasienter, pårørende og andre på praksisstedet
  • * overholde praksisstedets rutiner og retningslinjer
  • * anvende fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer i praksis

* Læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid innen emnets fagenheter
  • formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • samarbeide med medstudent(er) om planlegging og gjennomføring av fysioterapifaglige oppgaver
  • identifisere og reflektere over fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk praksis

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten

  • har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og ev. komplikasjoner knyttet til dette
  • har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
  • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse:Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger

Innhold

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Medisinsk utstyr
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon

Course requirements

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Assessment

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned

Grading scale

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Examiners

Bestått/ikke bestått.