Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO1300 Human Movement, Functioning and Assessments Course description
- Course name in Norwegian
- Bevegelse, funksjon og undersøkelse
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er delt i to adskilte fagenheter: Bevegelse (B) og Funksjon og undersøkelse (FU ), men det er én eksamen hvor alle læringsutbytter kan testes.
Fagenhet bevegelse
Bevegelse er et sentralt begrep i fysioterapeuters arbeid. Fokus i dette emnet er forskningsbasert kunnskap om fysisk aktivitet og utvikling av treningsintervensjoner, både individuelt og i gruppe, med bakgrunn i fysiologiske, anatomiske, biomekaniske og fenomenologiske perspektiver på bevegelse.
Fagenhet funksjon og undersøkelse
Denne fagenheten fokuserer på undersøkelser som benyttes av fysioterapeuter for å vurdere funksjon og funksjonshemming hos pasienter med plager knyttet til bevegelsesapparatet og i hovedsak ved muskel- og skjelettlidelser. Funksjonsundersøkelsen i denne enheten inkluderer anamnese, generelle og lokale undersøkelser. Funn fra undersøkelsen legges til grunn for å bestemme pasientens funksjonsdiagnose, som er grunnlaget for å planlegge fysioterapitiltak og oppfølgende evaluering. «International Classification of Functioning, Disability and Health» (ICF), Verdens helseorganisasjons (WHO) angir helserelaterte domener for funksjon: kroppsfunksjon og -struktur, aktivitet og deltagelse og i tillegg to kontekstuelle faktorer: miljøfaktorer og personlige faktorer.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan prinsippene for fysisk aktivitet og trening i fysioterapiintervensjoner (B)
- kan beskrive anatomiske, biomekaniske og fysiologiske prinsipper for bevegelse (B)
- kjenner til noen teorier om normal motorisk kontroll og læring (B)
- kan knytte utfallsmål i standardiserte tester i fysioterapeutens funksjonsundersøkelse til vitenskapelige kriterier for kvalitet (FU)
- kan beskrive en modell for klinisk resonnement(FU)
- kan redegjøre for sammenhengen mellom de ulike elementene i funksjonsundersøkelsen FU)
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle, begrunne og demonstrere intervensjoner med fysisk aktivitet eller trening (B)
- kan planlegge trenings- og bevegelsesgrupper med bakgrunn i pedagogisk teori om undervisning og veiledning (B)
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere trenings- og bevegelsesgrupper med medstudenter (B)
- kan reflektere over egne bevegelseserfaringer (B)
- kan anvende anatomiske og biomekaniske kunnskaper i funksjonsundersøkelsen (FU)
- kan anvende sentrale begreper i observasjon og beskrivelse av bevegelse (FU)
- kan identifisere, beskrive og analysere funksjon (FU)
- kan gjennomføre funksjonsundersøkelser på medstudent og pasient, inkludert anamnese og anvendelse av manuelle grep og fatninger (FU)
- kan begrunne valg av og utføre vevs- og funksjonsspesifikke undersøkelser og tester samt tolke funnene fra disse (FU)
- kan anvende det teoretiske rammeverket i ICF for å systematisere fysioterapiundersøkelser og resultater (FU)
- kan skriftlig gjøre rede for en funksjonsundersøkelse med faglig vurdering (FU)
- kan vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent (FU)
Generell kompetanse*
Studenten
- kan tilegne seg kunnskap gjennom å søke opp og lese forskningsartikler
- kan anvende en systematisk metode for datainnsamling til et prosjekt
- kan planlegge, gjennomføre og formidle et prosjekt
- kan kommunisere og samarbeide i gruppe
- kan identifisere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i ekstern praksis
* Læringsmålene er generelle og nettopp derfor ikke delt i B og FU.
Teaching and learning methods
Organisering av undervisningen i fagenheten Bevegelse ( B ) legger opp til varierte arbeidsformer som veksler mellom ressursforelesninger, seminarer, ferdighetstrening i gymsal, selvstudier og skriftlig arbeid med presentasjon i gruppe.
Organisering av undervisningen i fagenheten Funksjon og undersøkelse (FU) legger til rette for introduksjonsforelesninger i plenum som etterfølges av ferdighetstrening i klasserom med benker i mindre grupper. Studentene får også anledning til å prøve seg i terapeutrollen i ekstern praksis og i forhold til personer med muskel- og skjelettlidelser på den såkalte «pasientdagen» på høyskolen.
Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens mappe, se «Vurdering». Det forventes stor grad egenaktivitet i ferdighetstrening og gjennom selvstudier av pensumlitteratur for å tilegne seg læringsutbyttene på et tilfredsstillende nivå.
Course requirements
Arbeidskrav
Mappe med 3 skriftlige arbeidsoppgaver à ca. 700-2500 ord.
Praksis
Innhold: Hel eller delvis funksjonsundersøkelse.
Varighet: Minimum tolv timer i løpet av en uke på selvvalgt fysikalsk institutt.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Praksisveileder dokumenterer tilstedeværelse.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i pasientrelatert praksis
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger og andre former for introduksjoner, ferdighetstrening, forelesninger og gruppepresentasjoner
Assessment
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent. Praksis må være bestått.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. 15 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.