EPN-V2

FYSIO1300 Human Movement, Functioning and Assessments Course description

Course name in Norwegian
Bevegelse, funksjon og undersøkelse
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emnet er delt i to adskilte fagenheter: Bevegelse (B) og Funksjon og undersøkelse (FU ), men det er én eksamen hvor alle læringsutbytter kan testes.

    Fagenhet bevegelse

    Bevegelse er et sentralt begrep i fysioterapeuters arbeid. Fokus i dette emnet er forskningsbasert kunnskap om fysisk aktivitet og utvikling av treningsintervensjoner, både individuelt og i gruppe, med bakgrunn i fysiologiske, anatomiske, biomekaniske og fenomenologiske perspektiver på bevegelse.

    Fagenhet funksjon og undersøkelse

    Denne fagenheten fokuserer på undersøkelser som benyttes av fysioterapeuter for å vurdere funksjon og funksjonshemming hos pasienter med plager knyttet til bevegelsesapparatet og i hovedsak ved muskel- og skjelettlidelser. Funksjonsundersøkelsen i denne enheten inkluderer anamnese, generelle og lokale undersøkelser. Funn fra undersøkelsen legges til grunn for å bestemme pasientens funksjonsdiagnose, som er grunnlaget for å planlegge fysioterapitiltak og oppfølgende evaluering. «International Classification of Functioning, Disability and Health» (ICF), Verdens helseorganisasjons (WHO) angir helserelaterte domener for funksjon: kroppsfunksjon og -struktur, aktivitet og deltagelse og i tillegg to kontekstuelle faktorer: miljøfaktorer og personlige faktorer.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan prinsippene for fysisk aktivitet og trening i fysioterapiintervensjoner (B)
    • kan beskrive anatomiske, biomekaniske og fysiologiske prinsipper for bevegelse (B)
    • kjenner til noen teorier om normal motorisk kontroll og læring (B)
    • kan knytte utfallsmål i standardiserte tester i fysioterapeutens funksjonsundersøkelse til vitenskapelige kriterier for kvalitet (FU)
    • kan beskrive en modell for klinisk resonnement(FU)
    • kan redegjøre for sammenhengen mellom de ulike elementene i funksjonsundersøkelsen FU)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utvikle, begrunne og demonstrere intervensjoner med fysisk aktivitet eller trening (B)
    • kan planlegge trenings- og bevegelsesgrupper med bakgrunn i pedagogisk teori om undervisning og veiledning (B)
    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere trenings- og bevegelsesgrupper med medstudenter (B)
    • kan reflektere over egne bevegelseserfaringer (B)
    • kan anvende anatomiske og biomekaniske kunnskaper i funksjonsundersøkelsen (FU)
    • kan anvende sentrale begreper i observasjon og beskrivelse av bevegelse (FU)
    • kan identifisere, beskrive og analysere funksjon (FU)
    • kan gjennomføre funksjonsundersøkelser på medstudent og pasient, inkludert anamnese og anvendelse av manuelle grep og fatninger (FU)
    • kan begrunne valg av og utføre vevs- og funksjonsspesifikke undersøkelser og tester samt tolke funnene fra disse (FU)
    • kan anvende det teoretiske rammeverket i ICF for å systematisere fysioterapiundersøkelser og resultater (FU)
    • kan skriftlig gjøre rede for en funksjonsundersøkelse med faglig vurdering (FU)
    • kan vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent (FU)

    Generell kompetanse*

    Studenten

    • kan tilegne seg kunnskap gjennom å søke opp og lese forskningsartikler
    • kan anvende en systematisk metode for datainnsamling til et prosjekt
    • kan planlegge, gjennomføre og formidle et prosjekt
    • kan kommunisere og samarbeide i gruppe
    • kan identifisere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i ekstern praksis

    * Læringsmålene er generelle og nettopp derfor ikke delt i B og FU.

  • Teaching and learning methods

    Organisering av undervisningen i fagenheten Bevegelse ( B ) legger opp til varierte arbeidsformer som veksler mellom ressursforelesninger, seminarer, ferdighetstrening i gymsal, selvstudier og skriftlig arbeid med presentasjon i gruppe.

    Organisering av undervisningen i fagenheten Funksjon og undersøkelse (FU) legger til rette for introduksjonsforelesninger i plenum som etterfølges av ferdighetstrening i klasserom med benker i mindre grupper. Studentene får også anledning til å prøve seg i terapeutrollen i ekstern praksis og i forhold til personer med muskel- og skjelettlidelser på den såkalte «pasientdagen» på høyskolen.

    Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens mappe, se «Vurdering». Det forventes stor grad egenaktivitet i ferdighetstrening og gjennom selvstudier av pensumlitteratur for å tilegne seg læringsutbyttene på et tilfredsstillende nivå.

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    Mappe med 3 skriftlige arbeidsoppgaver à ca. 700-2500 ord.

    Praksis

    Innhold: Hel eller delvis funksjonsundersøkelse.

    Varighet: Minimum tolv timer i løpet av en uke på selvvalgt fysikalsk institutt.

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

    Praksisveileder dokumenterer tilstedeværelse.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det kreves

    • minimum 90 prosent tilstedeværelse i pasientrelatert praksis
    • minimum 80 prosent tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger og andre former for introduksjoner, ferdighetstrening, forelesninger og gruppepresentasjoner
  • Assessment

    Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent. Praksis må være bestått.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. 15 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.