Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4351 Specialisation in Science and Science Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2.
Emnet tar sikte på å videreutvikle kunnskaper i naturfag samt i naturfagdidaktikk generelt og fagdidaktikk innen biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med relevans for grunnopplæring.
Required preliminary courses
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 gir studentene avansert og utdypende naturfaglig kunnskap innen biologi, fysikk og kjemi med relevans for grunnopplæringen. Studentene vil arbeide med utvalgte kjerneelementer (Big Ideas) i naturfag og legge til rette for progresjon av disse kjerneelementene gjennom skoleløpet fra begynneropplæring til fullført grunnskole. Her vil dybdelæring være et sentralt begrep. Det legges også vekt på utforskende arbeidsmåter inne og ute.
Learning outcomes
Se opptakskrav i programplanen.
Content
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikken med faglige eksempler fra biologi og fysikk, og med relevans for læreres yrkesutøvelse og naturfaglige forståelse
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring av naturfagets sentrale idéer i biologi og fysikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov på ulike læringsarenaer
- har utdypet kunnskap om begynneropplæring i naturfag [trinn 1-7]
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre naturfagundervisning inne og ute som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [trinn 1-7]
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg i naturfag
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Course requirements
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I temaet Fysikk og Naturfagdidaktikk
- Analyse av utvalgte emner i læreplanens fysikktemaer sett i lys av Big Ideas og progresjon i faget. Grupper på to studenter (2000 ord ± 10 %).
I temaene Biologi og Naturfagdidaktikk
- Planlegge og gjennomføre et feltarbeid for en gruppe elever/medstudenter. Skrive en beskrivende/reflekterende tekst med forankring i teori om planlegging og gjennomføring av feltarbeid i skolen. Arbeid i gruppe (2000 ord +/- 10 %).
Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 1
Feltarbeid med for- og etterarbeid krever at studentene er fysisk til stede i naturen når undervisningen skjer. Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egenhånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk. Det er krav om 100% tilstedeværelse i feltaktiviteter og 80% tilstedeværelse i for- og etterarbeid. Omfang 3-4 dager.
Permitted exam materials and equipment
Fire timer individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Grading scale
Ingen hjelpemidler tillatt.
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.