Programplaner og emneplaner - Student
FYSBA6010 Pedriatic physiotherapy knowledge based 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1
- Study programme
-
Advanced Course in Physiotherapy for Children
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet har fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, barnets og familiens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Innholdet i emnet omhandler også utprøving og kritisk vurdering av kartleggings-/undersøkelsesinstrumenter. Prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis inngår også.
Overlapping
Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000/MAFYSD4000 og FYSEL6010.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring
- inngående kunnskap om teorier knyttet til bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi
- inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos mennesker med typisk og atypisk utvikling
- inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og anvende teorier for bevegelse og funksjon i fysioterapi
- anvende standardiserte kartleggingsinstrumenter
- analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av barn
- analysere og integrere forskningsbasert kunnskap med klinisk erfaring, kontekstuelle faktorer og barnets og familiens erfaring og preferanse
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og formidle faglige og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for barn
- analysere etiske perspektiver knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi
Teaching and learning methods
Emnet har fire samlinger. Tre ligger i 1. semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid. På tre av samlingene inngår gruppeveiledning hvor studentenes video-opptak fra praksis er utgangspunkt for analyse og drøfting. Opptakene skal være på ca. fem minutter.
Course requirements
Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver samt på gruppeveiledning.
Assessment
Læringsutbyttene.
Individuell mappe med to oppgaver, hver med omfang inntil 2500 ord. Arbeidet pågår gjennom hele emnet.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.
Grading scale
Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.
Examiners
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.