EPN-V2

FYBPRA20 Clinical placement throughout the lifespan Course description

Course name in Norwegian
Praksis gjennom livsløpet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet gir innføring i årsaker til utviklingshemming og hvilke utfordringer dette medfører i dagliglivet og for deltakelse i samfunnet. God psykisk helse er sentralt for livskvaliteten til den enkelte, og tidlig avdekking av psykisk lidelse er derfor viktig.

    Emnet gjennomgår hovedgrupper av psykisk lidelse og ulike behandlingsformer og tiltak som kan gjennomføres. Ved gjennomføring av behandling/tiltak er samarbeid med bruker, pårørende og andre faginstanser betydningsfullt. Juridiske rammer for og etiske dilemma i tjenesteutføringen vil også bli belyst.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om hvordan aldring og helsetilstander kan påvirke funksjon og helse.
    • kunnskap om individets rett til autonomi, brukermedvirkning og samvalg
    • kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for god kommunikasjon.
    • relevant kunnskap for å ivareta barn og unge, samt andre sårbare grupper som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre, justere og skriftlig dokumentere undersøkelser og tiltak hos brukere eller pasienter ved ulike helsetilstander
    • anvende fagkunnskap til å forstå, motivere og samhandle med brukere, pasienter og pårørende i endringsprosesser
    • identifisere og følge opp mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep og henvise videre ved behov. Videre kan studenten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
    • anvende oppsummert forskning og klinisk erfaring, samt hensynta brukermedvirkning i beslutningstaking
    • anvende digital teknologi som fremmer kommunikasjon og samhandling
    • delta i faglige diskusjoner og tverrprofesjonelt samarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over bruker og pasients helhetlige situasjon, samt tilpasse tiltak til ulike kontekster
    • reflektere over etiske dilemmaer i fysioterapipraksis
  • Teaching and learning methods

    Det gjennomføres gruppesamlinger der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Studentene får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
    • Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
  • Assessment

    Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Overlapping courses

    Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema utviklingshemming og psykisk helse, 15 stp.