EPN-V2

FYBPRA10 Introduction to clinical placement Course description

Course name in Norwegian
Introduksjonspraksis
Study programme
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
  • har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
  • kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse

Required preliminary courses

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
  2. Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:

    1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
    2. Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.

Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Teaching and learning methods

Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.

Eksamen vurderes til A-F.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt.

Assessment

Eksamen vurderes til A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Grading scale

Sentrale temaer i emnet:

  • Relasjonskompetanse i et systemperspektiv
  • Sosial og emosjonell kompetanse
  • Mangfold og utenforskap
  • Ledelse av utviklingsprosesser
  • Relasjoner i samarbeid og konflikt

Examiners

Sluttvurdering gjennomføres av faglærer etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Overlapping courses

2 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 3 studiepoeng med FYB1300 Kropp, bevegelse og aktivitet.