EPN-V2

FYB3100 Digital Competence and Innovation in health Course description

Course name in Norwegian
Digital kompetanse og innovasjon i helse
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.

Required preliminary courses

Link til Helsepersonelloven og Pasient- og brukerrettighetsloven gjøres tilgjengelig i oppgavesettet. I tillegg kan godkjent ordbok tas med.

Learning outcomes

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Course requirements

Kari Dahl

Assessment

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1

a) Klasseromsforskning

b) Fellesskap og ulikhet i klasserommet

c) Eleven og nye kompetanseområder

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

a) Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn

b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner

c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

a) Pedagogiske fenomener

b) Lærerrollen i endring

c) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid

Permitted exam materials and equipment

Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/S1110, SYBA/S1200 og SYBA/S3000/3010.

Grading scale

Pass - Fail

Examiners

All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. If selecting answers for external evaluation, the external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Overlapping courses

  • 5 credits overlap with ERGOB1300 and ORI3200 Digital Competence and Innovation in Health
  • 1.5 credits overlap with FYB1070 Technology and Society