EPN-V2

FYB3000 Complexity and Diversity in Physiotherapy Practice Course description

Course name in Norwegian
Kompleksitet og mangfold i fysioterapi
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn
  • har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, helse, utdanning, arbeid og sosial inkludering og aktiv deltakelse har i ulike livsfaser for individ, familie og samfunn
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kjenner til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar
  • har kunnskap om ulike kunnskapsformer, slik som (vitenskaps)teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig
  • kan gjenkjenne og analysere sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå herunder rus og psykisk helseproblematikk, og hvordan disse kan påvirke mennesker i ulike livssituasjoner
  • kan gjenkjenne ulike vitenskapsteoretiske kunnskapsformer, slik som, teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid
  • har innsikt i hvordan kunnskap, verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen
  • kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess og formidle kunnskap om sammenhengen mellom sosiale problemer i hverdagslivet i ulike livsfaser

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • kjenne til grunnleggende sikkerhetsprinsipper om konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
  • identifisere vanlige sårbarheter, trusler, trusselaktører, risiko, og angrepsvektorer
  • kjenne det grunnleggende om kryptografi og hvordan det brukes for å beskytte data i ro og i transitt
  • ha kunnskap om protokoller og standarder og implementeringer relatert til moderne kryptografi
  • forstå de forskjellige former for autentiseringsmetoder som kan benyttes
  • forklare de forskjellige typene tilgangskontrollmodeller som kan brukes for å ivareta informasjonssikkerhet
  • beskrive protokoller og standarder relatert til identitet, autentisering og autorisasjon
  • forstå viktigheten med å kontrollere informasjonsflyten inn til og ut av virksomhetens nettverk og mellom sikkerhetssoner
  • ha kunnskap om mekanisme for å oppdage uregelmessigheter og hendelser tidlig for å kunne detektere og håndtere dataangrep
  • forstå konseptet om sikker programvareutvikling med innebygd personvern
  • kjenne til OWASP topp 10 sikkerhetsrisiko
  • ha kunnskap om hvordan en sikrer webapplikasjoner og Application Programming Interface (API)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende sikkerhetsverktøy til kryptering og signering
  • anvende programmer for å identifisere og oppdage sårbarheter
  • håndheve prinsippet om minst mulig privilegium( principle of least privilege) i tjenester og andre ressurser ved å benytte styringssystem for identitet og tilgang(Identity and access management system)
  • skanne og holde oversikt over maskinvare og nettverksutstyr som er tilkoblet virksometensnettverk ved å ta i bruk sikkerhetsverktøy
  • filtrere og kontrollere trafikken mellom de ulike sikkerhetssonene i virksomheten og mot internett ved å benytte brannmurteknologi
  • detektere og håndtere dataangrep ved å benytte Intrusion Detection and Prevention Systems (IDS/IPS)
  • anvende konseptet om sikker programvareutvikling med innebygd personvern
  • utvikle sikre webapplikasjoner ved å bruke standardiserte metoder og protokoller

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • drøfte og formidle problemstillinger knyttet til sikkerhetsprinsippene konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
  • sammenligne, vurdere og gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av sikkerhetsløsninger

Learning outcomes

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatorisk aktivitet godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig oppgave i gruppe og tilstedeværelse på seminar

Skriftlig oppgave: Oppgaven skal ha et omfang på 1500 ord (+/- 10 %). Det tilbys muntlig tilbakemelding til gruppa før innlevering. Den endelige gruppeoppgaven skal leveres inn i forkant av at gruppene presenterer sine oppgaver muntlig. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i arbeidet. Formålet med oppgaveskriving er å gi studenten øvelse i akademisk skriving.

Krav om oppmøte: Tilstedeværelse på to dagers seminar med muntlig presentasjon av egen gruppeoppgave og tilstedeværelse på andre gruppers presentasjoner.

Den skriftlige oppgaven og den muntlige presentasjonen vurderes samlet av gruppas lærer. Dersom oppgaven og/eller muntlig presentasjon ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon av oppgaven og holde en muntlig presentasjon én gang til innen angitt frist. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse på seminardagene er at studenten skal være med å presentere oppgave sammen med gruppen sin og for å delta på andre gruppers presentasjoner.

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Course requirements

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Emnet er ekvivalent med emnene SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid og SOS1150 Sosialt arbeid - livsløp og hverdagsliv.

Permitted exam materials and equipment

Logbook from the practical training

Grading scale

Ingen

Examiners

The oral exam is assessed by two examiners. At least 15% of the exams will be assessed by an external examiner.

Overlapping courses

No overlap with courses in the former programme description.