Programplaner og emneplaner - Student
FYB3000 Complexity and Diversity in Physiotherapy Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Kompleksitet og mangfold i fysioterapi
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
- har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
- kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)
Learning outcomes
- Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
- Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).
Teaching and learning methods
Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.
- Refleksjoner over innholdet i emnet og fra pedagogisk praksis knyttet til ungdomskultur og skolens plass i samfunnet. Omfang ca. 1500 ord + bilder, illustrasjoner, vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis
Assessment
Eksamen vurderes til Bestått / ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Grading scale
Opptakskrav for enkeltemnestudenter
For personer som søker opptak til enkeltemne er grunnlaget enten en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende med en faglig fordypning i journalistikk eller fotojournalistikk på minimum 80 studiepoeng, eller en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende og minst to års journalistisk erfaring. Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i det faglige grunnlaget på 180 studiepoeng må være C eller bedre, jamfør forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Examiners
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i ledelses- og beslutningsteori med særlig relevans for utøvelsen av redaksjonell ledelse
- kunnskap om ledelse og motivering av medarbeidere i et innovasjons- og endringsperspektiv
- kunnskap om etiske utfordringer i lederrollen
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere konkrete beslutningsprosesser i utøvelsen av praktisk redaksjonell ledelse
- kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen, herunder konflikthåndtering
- legge til rette for organisasjonsendringer og produktutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- behersker fagområdets uttrykksformer
- kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra til nytenking i omstillings- og innovasjonsprosesser
Overlapping courses
Samlingene i dette emnet er fordelt over semesteret. Undervisningen er i stor grad case-orientert, det vil si at problemstillinger hentet fra virkeligheten er utgangspunktet for læringsprosessen, og faglitteraturen fungerer som hjelpemidler for å løse casene. Case beskriver situasjoner hvor lederen må ta avgjørelser under usikkerhet. Gjennom praktiske øvelser vil studentene blant annet få øve på noen slike situasjoner.